Nyheter MDTV Forum Om Doner

Etter privatiseringsfiaskoen – britiske jernbaneselskaper blir re-nasjonalisert

Originalt publisert på https://steigan.no/2020/02/etter-privatiseringsfiaskoen-britiske-jernbaneselskaper-blir-re-nasjonalisert/

Det private jernbaneselskapet Northern blir nasjonalisert av den britiske regjeringan. Før brexit ville dette ha kollidert mot EUs jernbanedirektiv. Northern samarbeider med tysk-eide Arriva, som også driver lokaltrafikk flere steder i Sverige, blant annet i Skåne, Halland og Stockholm. Dette skriver avisa Proletären. Avisa skriver videre: «Lederne for fagforeningene i jernbanene er positive til beslutningen:–…

3 Likes

Interessant

Det kunne være en ide å lage elektriske tog?

Richard Branson er stor i pedo-business - en kamerat av Epstein. Richard Branson har egen øy like ved Epstein Island.
Vi får håpe han holder seg unna Norge.

“Virgin Trains” = Jomfrutogene

1 Like

Jernbanene er nedslitt fordi de private eierne har utsatt, hoppet over og kun gjort det aller nødvendigste av vedlikehold og oppgradering, slik at lok, vogner, materiell og linjer er nedslitt. Men aksjonærenes lommer er fylt med gull, og siden staten tar jernbanen tilbake, taper de også sannsynligvis ikke noe. Så må den enorme kostnaden med fornyelse av jernbanen tas av den britiske befolkningen, etter at de har betalt høyere billettpriser med dårligere service og sikkerhet mens jernbanen var privatisert.

Kapitalen får gevinsten og folket tar utgiftene. Så for kapitalen har det ikke vært noe fiasko, og det vil det vil ikke bli for de private eierne av den norske jernbanen heller nå som det kopieres her, det er de dårligere løsningene for folket som bruker jernbanen og de ansatte som blir kopiert, kapitalinteressene tjener nok stort på privatiseringen av infrastrukturen her også.

Det er den globale storkapitalens mål å få eierskap og kontroll på alle lands landressurser og infrastruktur, og selv om de nå etter re-nasjonaliseringen fikk et tilbakeslag i Storbritannia fortsetter de utrettelig. Deres politikere her gir seg ikke, etter at den første jernbanestrekningen her ble privatisert, er de i gang med syv nye.

2 Likes

Dette er jo den gjennomgående strategien til den moderne kapitalist. De er for fellesskapsløsninger på utgiftsiden, men hardbarkede egosentrikere på inntekt. Banker med gjeld skal reddes av det offentlige. Personer skal flås

2 Likes

Hvor finner vi en bank med “gjeld” ?

Vil dette gi grunnlag for at de private selskapene kan søke erstatning? Slik jeg har forstått det, ligger det nærmest innbakt i forretningskonseptet. Du får låne deg opp på offentlige garantier, og så driver du så dårlig at de blir nødt til å nasjonalisere. Da er tiden inne til å høste den reelle gevinsten, gjennom ersatnings-søksmål.

Hvor finner du det ikke? Alle banker skylder penger, det er en del av konseptet.

Hvorfor låne penger når man får/skaper penger gratis?
Fortell oss hvor mye “gjeld” DNB har.

Med tanke på at DNB oppsto som følge av at banker med alt for mye gjeld, måtte reddes, så tør jeg ikke prøve å undersøke engang.

Link til DNB https://en.wikipedia.org/wiki/DNB_ASA

Hjelp oss med å finne tallet for “gjeld”