Nyheter MDTV Forum Om Doner

Ett år siden drapet på Jamal Khashoggi og MBS er inne i varmen igjen

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/10/ett-ar-siden-drapet-pa-jamal-khashoggi-og-mbs-er-inne-i-varmen-igjen/

Den saudiarabiske journalisten Jamal Khashoggi ble myrdet og partert i det saudiarabiske konsulatet i Istanbul 2. oktober 2018. Det er dokumentert at drapet ble gjennomført av medlemmer av den personlige livgarden til kronprins Muhammed bin Salman (MBS), og alle tilgjengelige kilder peker ut MBS som den som beordret drapet. CIA vet at kronprins MBS sto…

2 Likes

Hvis du lager en reportasje om mennesket Jamal Khashoggi så skal jeg halvhjertet forsøke å presse frem noe sympati, men en kvælt sjornalist?
Nei der går grensen for hva jeg bryr meg om eller med.

2 Likes

Lurer på om noen kan svare meg på følgende spørsmål:

1. Hvem vil tjene på å bli kvitt MBS?
  2. På hvilken måte vil det være fordel for Saudi Arabia å bli kvitt ham?
    Det største problemet med MBS er vel krigen i Jemen, men det ser ut til at den kan gå mot slutten. Den krigen sendte ham uansett ikke ut i internasjonal kulde, drapet på K var tydeligvis viktigere.
  3. Hva/hvem er alternativet til MBS, og som ev. vil være bedre?
1 Like

Dagens astrologi:
Irak kommer til å kvitte seg med korrupte USA-marionetter og få tettere bånd til Iran og Syria, og dermed også Russland og Kina. Saudi Arabia kommer til å innse at de aldri vil bli kvitt Iran eller Syria, uten at det også betyr slutten for dem selv. Med Russisk og Kinesisk diplomati vil Midtøsten stabilisere seg, og bli mer forent enn de noensinne har vært. Europa vil avslutte den gjeldende transatlantiske underkastelsen ovenfor USA. USA vil oppleve sterkt internt politisk konfliktnivå, og vil etter mye selvpåført smerte til slutt finne sin plass i den multipolare verden. -Strippet for amerikansk eksepsjonalisme.

1 Like

Glasskulen min kom opp med et identisk svar :slight_smile:

1 Like

Helt enig.
SA har et stadig sterkere økonomisk samarbeid med Russland og Kina, og både russere og kinesere er i ferd med å investere store penger i Saudi Arabia (bl.a. i turisme). De har stor innflytelse.
Siste nytt nå er at forresten at også den saudiske kronprinsen sier at han gjerne vil ha en fredelig løsning mht Iran, og at Iran åpner opp for samtaler med Saudi. https://www.aljazeera.com/news/2019/10/iran-open-starting-dialogue-saudi-arabia-speaker-191001142418111.html

1 Like

Det gjør det merkelig å lese Steigan sin resirkulering av MSM narrativ. Vi kan jo ikke alltid være på topp, men vi trenger jo ikke ramle helt på trynet heller :slight_smile:

1 Like

1 store deler av familien hans., samt største parten av den muslimske verden
2 se første post MBS er i ferd med å skape et religøst Disneyland med støtte fra USA og ISrael. Og han fyller jobb-beskrivelsen til djaal, deres anti-krist.
3 Alt er bedre. Også den demente kongen.

1. Akkurat.
  2. Nettopp.
  3. Javel.

Ja, mange av de 5000 prinsene ønsker seg nok tilbake til «gamle dager». De har hatt privilegier, mange har vært korrupte, og har følt seg hevet over loven. Kongen gav kronprinsen i oppgave å slå ned på korrupsjon, både hos høy og lav. Han var litt tung på labben, men gjennomførte oppdraget. Det er dessuten innført fem prosent moms, høyrere priser på drivstoff, og subsidiene på vann og strøm er fjernet for alle medlemmer av kongefamilien. 11 prinser har protestert offentlig over å miste subsidiene. Landet er inne i en resesjon og Staten må spare penger, men ingen liker høye regninger…

En gruppe du ikke nevner, er de konservativ-religiøse. De liker ikke for reformer som medfører større frihet og flere rettigheter for kvinner, samt tiltak for å få kvinner ut i arbeidslivet.

Jeg vet ikke hva du mener med Disneyland, men kronprinsen vil tilbake til slik samfunnet var før 1979, da Saudi tok opp konkurransen med Iran om å bli det mest konservativt-religiøse landet. Saudi vant konkurransen. Landet trenger reformer både av økonomiske grunner og fordi de har mange unge som vil ha forandringer. Femti prosent av saudierne er under 25 år, sytti prosent er under 32 år. Blir misnøyen deres stor nok, kan det bli opprør, men så langt er de fornøyde med kronprinsen.

USA skal jeg la ligge, men når det gjelder Israel så har de opprettet kontakt med flere av gulfstatene. De har gitt kineserne en 25 års kontrakt på drift av havna i Haifa, og nå er planen å bygge en jernbane derfra, via Vestbanken og Jordan, gjennom Saudi Arabia, med endestasjon i Oman. Alle vil være med på de nye Silkeveiene, og kineserne får det som de vil.

«Alt er bedre» sier meg ikke så mye, men det betyr vel at du synes det er greit om alt går tilbake til slik det var før kong Salmans tid. Forresten er det noen som mener at kong Salman ikke er så dement som mange vil ha det til, men gammel er han.

Jeg har ikke vært i Saudi Arabia, men en gruppe evangeliske ledere var der i høst. De skriver bl.a. dette «One thing is for sure: Historic change is afoot in the Kingdom of Saudi Arabia. It is apparent in the absence of religious police. It’s apparent in every aspirational idea of its young entrepreneurs and scientists. It’s apparent in the remarkably moderate and inclusive language of this year’s ”Charter of Mecca” which clarifies the rights of citizens and minorities within the framework of Islamic theology, all convened under the patronage of His Majesty the King himself and supervised under the eyes of esteemed scholars like the Muslim World League’s head Sheikh Mohammad al-Issa». https://english.alarabiya.net/en/views/news/middle-east/2019/09/19/We-visited-Saudi-Arabia-on-the-eve-of-9-11-the-Kingdom-is-changing-for-good.htmla

2 Likes

Ben Sagman skal etter det informerte kilder sier, ha planer om å lede all muslimsk pilgrimstrafikk til dem, ved å flytte Al-aksa og andre av deres helligdommer “hjem” til Mekka… Siden det er shiaene som likner mest på katolikkene, i det de har en haug med avguder, går det ikke akkurat smertefritt.

Saudiene regnes som krypto-jøder i resten av den muslimske verden, og i min. De evangeliske lederne er på veg til samme sted som sagmannen selv.
Krypto-jøde er jøder som tilsynelatende har konvertert til en annen religion, men bare for å undergrave den eller det den representerer. Det var slike som startet inkvisisjonen, var opphavet til Karl Marx, skrev det annet vatikan-konsil, lista er laaang…

1 Like

Denne karen er truet av Saudisk etterretning i Norge. (https://www.theguardian.com/us-news/2019/may/07/cia-warns-arab-activist-of-potential-threat-from-saudi-arabia). Ifølge Civita er han ekspert på “start ups”.

Hva er “start ups”? For meg høres det nemlig mer profesjonelt ut enn det jeg karakteriserer som aktivisme. Det gir assosiasjoner til typiske CIA-kursede kupp-oppviglere, selv om denne karen tydeligvis har en etisk innpakning i form av å være demokrati-forkjemper.

Med sixpence og det hele! Gjennomtenkt, typisk “vestlig arbeiderklasse klesstil” med klare referanser til fagforenings -og demokrati forkjempere i nord-Amerika og Europa på starten av 1900 tallet. Klesstilen hans vekker denne typen assosiasjoner hos et vestlig publikum. Hos hans egne landsmenn er derimot dette et plagg som ikke gjør ham til en ‘mann av folket’. For Saudi-Arabere er denne klesdrakten intellektuell og vestlig. Dette passer veldig godt med profilen til en typisk “eksil-CIA-marionett”, men for all del så kan det jo hende at fyren bare er glad i denne klesstilen. Når denne karen er ute og gjør start-ups med forskjellige protest-celler eller what not, så tipper imidlertid jeg at hans typiske tilhengerskare er godt over gjennomsnittlig orientert mot vestlig etablissement. Dette står i kontrast til den folkelige arabiske våren slik den oppstod i Tunisia, og til den folkelige bevegelsen for reform som så vidt fikk spire på sosiale medier i Saudi-Arabia, før landet utstyrte seg med vestlig informasjonsteknologi for å knuse den begynnende grasrotbevegelsen.

1 Like