Nyheter MDTV Forum Om Doner

Et skyldspørsmål

Originalt publisert på https://steigan.no/2020/06/et-skyldsporsmal/

Av George Chabert, Trondheim. Skyld er et åndelig og kulturelt fenomen. I Europa er skyld blitt dyrket i to tusen år av kristendommen. I 1970-årene verdsligjorde «French theory» det gamle tema: Den vestlige verden defineres som vold og utøvelse av makt. På en side er de skyldige, og i resten av verden er de uskyldige.…

5 Likes

Den som er uten skyld, kan kaste den første steinen, sa Jesus.
Du snur alt på hodet. Skyld, har menneskene levd med så lenge vi har eksistert. Loven ble ikke introdusert med kristendommen.
Det nye var SKYLDFORLATELSEN. Tilgi oss vår skyld, slik vi TILGIR våre skyldnere. Det er alt du trenger å gjøre.

3 Likes

Dette er som å høre på NRK - politisk svada hver dag presentert som “faktiske nyheter”
Propagandaen har gjerne form av utklipp fra Solberg-taler. Sånn sett kan vi se på Solberg som Goebbels, en propagandaminister som NRK vil sitere.

2 Likes

Jaha, du har aldri vært heldig nok til å ha en hund? Gjennom mine 52 år på denne jorda har jeg aldri kommet over en hund som har hatt interesse for åndelighet eller kulturarv og likevel har de hatt samvittighet nok til å føle skyld. Favoritten min visste hvor Dentix boksen var. Mens jeg var på jobb klarte min elskede røver å åpne skapet, tok ut boksen og spiste begge Dentixene som var igjen i boksen. Da jeg kom hjem og så hva han hadde gjort måtte jeg nå le. For en smart liten røver! Jeg så på ham spurte hvem det var som hadde gjort det. Han puttet hodet under forlabbene og var tydelig skamfull. Du sier han var religiøs eller har fått skammen med kulturarv? Interessant.
Vanligvis skriver du flotte artikler men denne gangen …ja ikke så veldig, nei.
Hva angår menneskes historie så er det mye å føle skyld for. Greit nok. Samtidig må man innrømme når ting har hendt som vi som i dag lever ikke kan gjøre noe med hva de som levde før oss har gjort. Fortid er i fortiden og bør forbli der. Alt som trenges for å gjøre ting bedre er å ta til seg at ja, det har skjedd og så ta skrittet videre ved å ikke gjenta fortidens feilskritt.
Våre politikkere bryr seg ikke om fortidens feiltrinn. Dersom de gjorde det ville de ikke være delaktig i samme kriminielle handlinger den dag i dag som ble begått i fortiden. Grunnen til at de i dag begår de samme kriminelle handlinger som det ble begått under den koloniale tiden er at vi fortsatt lever i en kolonial tid.
Der, fikset artikkelen for deg.

2 Likes

Når de herskende klasser er Lysenkoister, hvor alle mennesker er like og forskjeller skyldes samfunnsstrukturer, så må man forklare at de ikke-hvite gjør det så dårlig på levekårsindikatorene med at de blir undertrykket av de hvite på et vis.

En gang i tiden så var det nok sant, at det var institusjonell hvit undertrykking av ikke-hvite, men når denne har blitt systematisk blitt fjernet siden 2vk, og de fargede(utenom øst-asiatere) fremdeles har dårligere levekår enn hvite, så viser dette for Lysenkoistene at den hvite strukturelle rasisme sitter så enormt mye dypere enn noe opplyst menneske hadde trodd, og at det derfor må virkelig hard lut til får å bli kvitt all rasismen.

true diercity have not been tried.

2 Likes

I det gamle Egypts skjærsild ble man lagt på et bord hvorpå Anubis rev ut hjertet og la det på en skålvekt. Var det tyngre enn en fjær var det rett i søpla med deg. Har dette noe med skyldfølelse å gjøre?

1 Like

Om skyld og skam er et resultat av biologien, og at vi deler de i større eller mindre grad med andre dyr, så åpner man fort opp for at det er medfødte forskjeller i hvordan mennesker føler skyld og skam også, og det er vel ikke noe noen som jobber på et universitet kan skrive for mye om uten å miste jobben.

1 Like

Det kommer nok alltids til å være slik at 90% av ingeniørene er menn.
Det er ikke logisk at kvinner satser på noe som er det omvendte av feminitet, men mindre de tvinges.
I Russland skulle kvinner bli leger … med påfølgende mangel på mødre i Russland.

-Man kan ikke leve av leger
-Kan man leve av mødre da?
-Ja

2 Likes

Jaha, er det sant? La meg se.

Kanskje Liverpool John Moores Universitet ikke fikk det med seg siden han fortsatt er der

Her er du for lett. Har du aldri før denne episoden korrigert hunden når den har oppvist uønsket adferd? Alle som har hund vet at dette er den masete delen av jobben. Så finnes det forskjellige metoder. Men alle har det til felles at en ønsket adferd ønskes. Best er det å implementere dette mens den fremdeles er hvalp. Så det er nok slik at du har påført hunden din begrepet “skyld”. Tror neppe ulver syntes det er trist å rive sauer i filler

3 Likes

Vi har gener som ikke er aktivisert. Mennesket har i seg muligheter som på et tidspunkt vil bli aktivisert. Det negerer darwinisme, det som Lenin stod for (Lenin mente mennesket var det høyest utviklede livet i universet … ikke det lavest utviklede av humanoids)

1 Like
  1. Aner ikke hvordan min røver ble oppdradd siden jeg adopterte ham etter at han ble pensjonert siden han var arbeidshund.
  2. De færreste ulv dreper kun for å drepe. Føler vi skyld for å spise biff? Vet ikke med deg men jeg nyter å spise kjøtt. Derimot har jeg som kulturarv og åndelighet for vane å takke Gud for maten. Har ikke peiling om ulv gjør det.

Black Lives Matter føler ikke skyld for å rive ned statuer, mens mange hvite føler skyld for hva forfedrene deres skal ha gjort, så det er nok ikke bare på hunder at man korrigerer for ønsket og uønsked adferd gjennom straffemekanismer.

2 Likes

Mennesket kan kun frigjøre seg selv. At vesten systematisk har fjernet sitt fortrinn i rotteracet er nok kun kakepynt i en ny tid. At jødene systematisk har jobbet med å underminere vårt fortrinn metodisk siden 2 vk (hele tiden) er mer historisk korrekt. Fra Bob Dylan til Sør Afrika. Men det er kineserne som er mest ærlig her; “Makten kommer ut av munningen på et gevær”. Noe en engelsk kolonialist påpekte; “Ingen trolldomskunst har noengang stoppet våre kuler”
“Frihet er ikke en kake noen putter inn i munnen din”
Nikos Kazantsakis

2 Likes

Veldig bra artikkel av Chabert, 15 prosent innvandrerandel er 15 prosent for mye.
Vestlig skyldkultur er en ukultur som resten av den vestlige kulturen stort sett er, nasjonal kultur er den eneste rette veien å gå.
Norge burde se på og lage sin egen versjon av tiltakene som er gjort i Ungarn for å få opp fødselstallene, kun rettet mot egen etnisk befolkning.

4 Likes

Mer trolig at John Moore sitter rolig i båten, eller flagger at han støtter BLM 100%, så mobben skal la ham være i fred.

Uenig at vi skal forsøke å konkurere med Afrika i å få unger. Færre mennesker er veien å gå. Den beryktede eldrebølgen har vært hovedargumentet for innvandringsentusiastene. Med det blir bare et pyramidespill. Også med egne barn. En bølge kjennetegnes ved at den er av midlertidig art. Da for vi heller “ta bølgen”. Men dette er bare mulig med en svært streng innvandringspolitikk. Det burde være nesten umulig å få norsk statsborgerskap om du ikke er født her eller har en norsk forelder

1 Like

Det stammer fra innledningen i Protokollene.

Jeg har hentet sitatet fra Maos lille røde

Nå er Protokollene datert før 1900, dvs. før Mao ble født.