Nyheter MDTV Forum Om Doner

Estonia muligens truffet av ubåt

" The first sign of trouble aboard Estonia was when a metallic bang was heard,…"

“De estiske granskerne konkluderte med at havarikommisjonens forklaring på at baugporten løsnet, ikke var i samsvar med det de overlevende etter forliset fortalte”.

1 Like

At svenske myndigheter ville dekke til båten, og så ga opp etter at de kun hadde dekket dette hullet som de påstår at ikke var der, er for meg bevis nok på at svenske myndigheter er skyldige på et vis.

Østersjøen er grunn, og om ubåter ikke vil oppdages, så kan de seile under en annen båt. Båten de seiler under vil naturligvis merke dette på ekkoloddet, og da passer det bra at alle offiserene enten er døde eller som sunket i jorden.

2 Likes

Skal jeg tippe, så har man ikke så mye kontroll over helt hvor man havner og hvilken vinkel man kommer opp med ved en slik manøver.

sub em blow

Forøvrig så har ikke min forakt for svenske myndigheter blitt noe mindre etter å ha lest en del om Estonia, da de på typisk svensk vis lar være å uttale seg eller kommer med noen floskler, alle sammen.

Det virker også som “Myndigheten för Samhellsberedskap” benytter påvirkningsagenter til å få svensker til å diskutere alt annet enn at det var et hull i Estonia som svenske myndigheter dekket over, til og med i bokstavelig forstand.

– Overhodet ikke troverdig
Kurm er nådeløs i sin kritikk av svenske myndigheters håndtering av saken. Han er overbevist om at de hele tiden har visst om den hittil ukjente skaden på skipet.
– Jeg tror sannheten er at den ble oppdaget under en dykkeoperasjon kort tid etter ulykken, men at det ikke ble offentliggjort. Det er overhodet ikke troverdig at Sverige med sine ressurser og maritime kompetanse ikke oppdaget det, sier Kurm, som i dag jobber som jusprofessor ved Universitetet i Tartu i Estland.
– Det er utrolig at noe sånt kan skje i demokratiske rettsstater, men det er dessverre slik det ser ut nå.

Det er nok ganske sikkert at svenske myndigheter ikke vil innrømme noen ting, før vitsingen i utlandet begynner å gå utover “Sverigebilden”.

Dette emnet ble automatisk lukket etter 5 dager. Nye svar er ikke lenger tillatt.