Nyheter MDTV Forum Om Doner

En personlig anekdote om "landbruksstøv, skogbrannstøv og kondensstriper"

I oktober i fjor, kjørte jeg fra Hamar til Romsdal. Ferden gikk bl.a. via E6 i Gudbrandsdalen. Jeg la tidlig merke til at luften i Mjøsregionen var full av gråbrune partikler. Ikke tåke, ikke dis, men en slags smog. (Ordet smog er forøvrig et såkalt teleskopord, sammensatt av “smoke” og “fog”.)

Jo lenger nordover i Gudbrandsdalen jeg kom, jo verre ble forurensningen. Fenomenet var så iøynefallende at jeg lurte på om andre også la merke til det. Og da jeg kom frem til destinasjonen i Romsdal utpå kvelden, fant jeg svaret: Jeg var ikke den eneste som hadde lagt merke til det. Selveste NRK hadde faktisk en artikkel om det merkelige støvet.
Skjønt, “merkelig” og “merkelig”. Forklaringen var uskyldig nok, for støvet var simpelthen “landbruksstøv fra Øst-Europa”. Naturligvis. Et helt vanlig fenomen, i følge NRK. Vel å merke var det visst farlig å puste det inn, men ellers var det ikke noe å bry seg om.
Jeg slo meg til ro med forklaringen. Norsk rikskringkasting kan tross alt ikke lyve, og myndighetene våre stoler jeg alltid på.

Neste morgen gikk jeg ut under himmelen og så opp. Den blå himmelen var full av kondensstriper. Jeg tok en rekke bilder av disse spesielle stripene fra nattens uskyldige flyaktivitet. (Det er visst ekstra mange fly på himmelen i disse koronatider – logisk nok?) Også la jeg merke til at støvet i de lavere luftlagene var borte. Luften (under himmelen) var klar. (Se bilder nedenfor.)

image
image
image

Utover dagen så jeg at kondensstripene begynte å synke langsomt mot bakken. Og luften ble igjen, gradvis, mer og mer full av “landbruksstøv fra Øst-Europa”. Gråbrune partikler som lignet smog. Og som, ifølge NRK, var farlige å puste inn. (Se bilde nedenfor.)

image

PS! Det offisielle narrativet om “landbruksstøv” ble fort forandret til “støv fra store skogbranner”.

PPS! Så kan man jo spørre seg hvorfor så mange får luftveisplager. Og hvorfor unge treningsinfluencere som lever sunt og aldri har røykt – får lungekreft.

4 Likes

Jeg har sjekket flightradar mens slike striper ble produsert av 6-7 fly over meg, i et område som vanligvis ikke har flytrafikk, og de var ikke registrert der. Først ble det tykke striper, som forsvant i løpet av få minutter, men en halvtimes tid senere begynner det å danne seg et tynt silkeaktig skylag der hvor “kondens”-sporene hadde vært. Etter noen timer begynte det å regne. Det kan jo ha vært tilfeldig, men det var en helt skyfri dag før flyene kom i hvert fall.

3 Likes

Det kan høres ut som en fortelling fra en tegneserie, men Kina har mange tiårs erfaring med å lage kunstig regn.

Ved hjelp av raketter og granater fylt av sølvjodid eller flytende nitrogen, har man «sådd» skyer slik at de gir fra seg nedbør.

Men husk: De eneste landene som driver med sånt, er forferdelige regimer som Kina og Russland.

Vesten ville aldri funnet på noe tilsvarende, og har selvsagt ikke så “avansert” teknologi heller.

LOL.

4 Likes

Nuvel. Geoengineering er jo bare “konspi” selvsagt :wink: Men ikke mer konspi enn at det omtales som et alternativ i “klimakampen” i NOU 2009:16.

2 Likes

Jeg er ikke så sikker på at de stripeformede skyformasjonene på de bildene (i hovedposten) er kondensstriper. Så vidt jeg skjønner, kan partikkelforurensning (nærliggende i denne sammenheng å tenke: landbruksstøv eller annen forurensning) skape lange underlige skyer som kan likne litt på kondensstriper fra fly.

1 Like

Og du syns ikke det er underlig med det skarpe skillet mellom blå himmel og lokket av skyer? Den helt rette streken?

For ordens skyld: Jeg har sett og fotografert slike lokk av skyer før, flere ganger, og kan gjerne vise bilder jeg har tatt på Hedmarken også. Dvs: Jeg tar tatt bilder grytidlig om morgenen, på dager da narrativet om “landbruksstøv” har vært helt fraværende fra mediene. Og det er lett å se at skyene er resultatet av såkalte “kondensstriper”.

image
image
image
image
image

Disse bildene tok jeg en grytidlig lørdagsmorgen i fjor sommer, etter stor nattlig flyaktivitet. (Fly som ikke vises på FlightRadar24 o.l. da de, av en eller annen mystisk grunn, er sensurert derfra. Go figure.)

1 Like

Nei, egentlig ser jeg ingenting veldig rart eller unormalt.

Jeg mener skyer kan se sånn ut uten at det har noe med fly å gjøre.

Jeg har sett noen videoer fra USA av fly som helt klart slipper ut noe mer enn kondens og hvordan det ser ut etter dem, men jeg synes ikke dette ser slik ut.

Jeg er ikke noen ekspert, men jeg har aldri sett flystriper på Østlandet i Norge som oppfører seg annerledes enn de gjorde da jeg var barn og bodde et sted med mye flytrafikk.

1 Like

Jeg er klar over at det finnes fly som ikke vises på FlightRadar24.

1 Like

Wellcome to the Global asylum!

(Fritt etter Dane W.)

Geoengineering har vært kjent for mange i årevis. Men det blir som med kovidiotiet og alle andre narrativer; trur man at makta aldri ville finne på å skade oss stakkars sauer - at alt de foretar seg er i ren og skjær omtanke for oppsopet på grasrota - da virker ikke logikk og fakta. Det heter kognitiv dissonans. Pfizer forteller på sin telefon at det de dreper gamlinger med om dagen, verken er godkjent eller autorisert av FDA, men er en “nødløsning” for å hindre kovidioti. Makta erkjenner parallelt at dette stoffet verken hindrer smitte eller at du blir sjuk. Likevel får kd-pasientene dette regnestykket til å gå opp. De kan være så ærlig de vil med oss om dagen, fordi hjernevasken i all hovedsak er komplett.

3 Likes

Slik har det vært til alle tider. Et samfunn belager seg på at det finnes et felles narrativ. Det er når dette blir negativt for flokken noen reagerer. Men flokken vil ikke endre kurs før det finnes et alternativ “alle” kan enes om. Så å oppmuntre til å tenke selv fungerer dårlig

4 Likes

Shared fiction, imagined reality.

Dette klippet har ingenting med COVID å gjøre, men se klippet med dette i bakhodet… mennesker er villige til å tro på mye rart.

Disse er jo eksperter. Fra Jesus til Netflix.

1 Like

Dette emnet ble automatisk lukket etter 5 dager. Nye svar er ikke lenger tillatt.