Nyheter MDTV Forum Om Doner

En irrelevant tråd med valgfritt tema

Ja det er interessant at Æsene var underlagt lagnaden og dermed de kvinnelige Nornene.

Men hadde nornene noen de jobba for eller var de mer selvstendige næringsdrivende innen skjebne, lagnad og kunsthåndverk?

Når du ikke gidder å bruke energi på å uttrykke deg, så gidder jeg ikke bruke energi på å tolke det du måtte mene.

Det vet jeg ikke.

Jeg tror de måtte være kvinner fordi fortiden-Urd fødte nåtiden-Verdandi, som igjen fødte fremtiden-Skuld.
Bestemor, mor og møya ble når kristendommen kom, erstattet med Anna, Maria og Jesus, han som overvant døden og derved skjebenen. Hedendom var ganske nådesløs, da det ikke er noen frelse for ting du har gjort galt.

Anna, mor til Maria ser ut til å forsvunnet ut av fokus først, mens Maria var viktig en tid etter reformasjonen også.

Nornene har i grunnen ganske fiffige navn.

Hun er fortsatt viktig hos 1 mrd katolikker og Gud vet hvor mange ortodokse kristne, da. Og hun fremstilles i blant som nettopp Himmeldronning.

Anna av Jerusalem har vel mer gått inn i den vanlige helgenskaren. Men en del kirker er jo oppkalt etter henne, og hun har vel vært avbildet en del i religiøs kunst:

image
Bilde av Anna og Maria

image

1 Like

De fleste forbinner vel Santana med bandet nå.

1 Like

Hehe, neida, slett ikke!
Hint: Damen er kjent for sin svært asketiske livsstil, for å blande seg inn i sin samtids storpolitikk og for å tale Roma - eller snarere Avignon - midt imot når hun fant det nødvendig, for sin generøsitet mot fattige og syke (hun ga ikke bare bort sine egne ting, men også familiens), samt for å nekte plent å gifte seg med sin storesøsters enkemann etter at søsteren døde i barselseng (hun sluttet å spise og snauklippet sitt vakre hår for å slippe unna). I sin samtid hadde hun også rykte på seg for å kunne frigjøre folk som var besatte. Hennes mor hadde allerede født 22 barn før hun fikk henne og hennes tvillingsøster. Tvillingsøsteren ble overlatt til en amme og døde som spedbarn. Et par år senere fødte moren barn nummer 25. Hvor mange i denne barneflokken som levde opp, vet jeg ikke.
Og jeg vil si at til å være over 600 år gammel, holder denne damen seg riktig godt.

PS: Men hun ble faktisk født under et pestutbrudd i hjembyen sin.

1 Like

INK
Og jeg vil si at til å være over 600 år gammel, holder denne damen seg riktig godt.

Det skal jeg saktens være enig i…
Jeg måtte derimot jukse litt, og antar det er St. Catherine av Siena, ei dame jeg hittil aldri har stiftet bekjentskap med, men så er jeg heller ikke så inni dette med helgener og sånt i motsetning til deg tydeligvis. Men ha en strååålende aften, med de rette stråler selvsagt… :grimacing:

1 Like

Riktig svar! :+1:
Hun er en av Italias og Europas skytshelgener. I tillegg til skytshelgen for vaskehjelper, sykepleiere, syke, brannhindring, folk som latterliggjøres for sin tro og for å motstå fristelser.

Og neida, jeg har ikke noen voldsom oversikt over helgener, jeg kan i grunnen stort sett bare de mest kjente.

1 Like

Vel, hvis jeg trodde på skytshelgener ville hun delvis ha vært noe for meg i det minste…:wink:

1 Like

Du trenger hjelp til å motstå fristelser, ja? :grin:

1 Like

Huff ja, jeg fristes hele tida :shushing_face:

Og så er jeg vel en slags sjukepleier, til nød vaskehjelp, derimot er jeg ikke syk, brannhindring vet jeg ikke men jeg latterliggjøres så avgjort for min tro :innocent:

1 Like

Jeg skal ikke fortelle det til noen :face_with_hand_over_mouth:

Utmerket! Jeg antar du hopper av glede. Om jeg ikke husker feil så skal du da få en stor lønn i himmelen. (:maple_leaf: )

1 Like

INK
Jeg skal ikke fortelle det til noen :face_with_hand_over_mouth:

Tusen takk!

Utmerket! Jeg antar du hopper av glede. Om jeg ikke husker feil så skal du da få en stor lønn i himmelen. (:maple_leaf: )

Hopper og hopper fru Blom. Jeg er ganske stoisk av meg. Men lønn ja, vi får håpe det. Lønna ligger i himmelen, men husk den skal utdeles her. Lønneblad eller palmeblad; det spiller ingen rolle. Jeg er storlig imponert over dine bibelkunnskaper som kommunist :astonished:

1 Like

Takk, takk! Hyggelig å imponere noen, for en gangs skyld, må jeg innrømme. :blush:

1 Like

Kjetil Tangen, her på forumet blir du latterliggjort for å tro at du er kristen - ikke for en kristen tro (som du ikke har). Som jeg forgjeves forklarer deg, så er det en forskjell mellom å være som Kristus og å skrive “jeg er kristen” i panna si. Når du ikke sjøl forstår at det er umoralsk å dømme og stigmatisere, så er du åpenbart fjernt fra Jesus’ ord.

Du er en Moses-jøde som tolker alt bokstavelig, og da er du dessverre ikke i stand til å tolke metaforer om det sjelelige. Jeg anbefaler å lese Neale Donald Walsch’s Conversations with God, dersom en liten stemme i deg forteller deg at det er noe som skurrer med fundamentalisme.

I Johannes- og Thomas-evangeliene er ikke himmelen et fysisk sted. Himmelen er noe i retning liv, lys, kjærlighet, altruisme

INK:
Takk, takk! Hyggelig å imponere noen, for en gangs skyld, må jeg innrømme. :blush:

Det er ingen selvfølge å imponere noen på dette forumet skal jeg si deg. Det er omtrent som for en kamel å gå gjennom et nåløye… :camel:

1 Like

Alle religiøse er 100% sikker på at de er de eneste som har “den rette lære”, og allikevel finnes det utallige versjoner av “den rette lære”! :thinking:

Himmelen er et fysisk sted ganske lik vår verden, og de englene som lever der har hus de bor i samt en teknologi vi bare kan drømme om. Mannlige og kvinnelige engler gifter seg med hverandre, og de får selvsagt barn. Englene har magiske evner og en intelligens/kunnskap intet menneske kan oppnå, men bortsett fra dette er de ganske lik oss. Men dette til tross,“enkelte engler” kan allikevel være litt ulydige, de kan ta kontakt med mennesker, noe som er strengt forbudt, og da får englene en passende straff. Det primitive mennesket slipper som regel straff, de forstår allikevel ingen ting!

Johannes og Thomas har rett og slett ikke peiling, evangeliene deres er nok skrevet i en sinnssyk narkorus!

Så de er som sosialister med andre ord, men hvor Satan er Kapitalismen.

runeulv
Så de er som sosialister med andre ord, men hvor Satan er Kapitalismen.

Sauene og geitene (fra Bibelen); de gode og de onde. Geitene, kapitalismen, er problemet, mens kommunismen er løsningen. Slik sett er kommunisme som en hvilken som helst religion, kampen mellom det gode og onde, dualisme.

Du har hengt deg voldsomt opp i dette med sosialister, nesten som du har fått hakk i plata. De som har styrt Norge lengst er ikke sosialister, men globalister, og disse menneskene er stort sett interessert i eget vel og ve. At de pakker dette inn i et sosialdemokratisk blendeverk er bare for å lure folk som deg!

Globalisme er det motsatte av patriotisme og nasjonalisme, og globalismen går hånd i hånd med kapitalismen og imperialismen. Selv nazistene forsto dette, og det for over 70 år siden.