Nyheter MDTV Forum Om Doner

En irrelevant tråd med valgfritt tema

Vel, det er i hvert fall noe som kan ha et visst potensiale til å rokke et øyeblikk ved solipsismen.

1 Like

OK. Så blodårer forkalkes, som betyr høyere trykk i årene ved samme mengde blodsirkulasjon, og blodtrykkmedisin reduserer sirkulasjonen, som gjør at hjerneceller ikke får nok blod/næring --> demens?

1 Like

Det er det som er kjernen i gradvis demens ut fra hva jeg vet - at hjernecellene dør av mangel på næring / oksygen

Den epidemiske sykdommen i Norge er syke blodårer, ikke at folk veier for mye. Den dødelige varianten har ingenting med kolesterol å gjøre, men med mineralmangel -> blodåreveggene mister elastisitet

Holdningen i Norge er at demens addresser vi ikke, men demente trenger i alle fall antipsykofarma slike at de ikke springer fram og tilbake og forstyrrer pleierne
-praktisk talt null utendørsaktivitet
-blodtrykksmedisin på alle sammen -> ?
-antipsykofarma -> ?
-kolesterolnedsettende medisin (kanskje ikke for alle. Hjernen er 70% kolesterol. Det er det den består av) -> ?

dementia
Norge

NRK om medisin
Hvorfor er organene mine speilvendte?

Du betaler selv for NRK irrelevanse. Det er du som skal holdes i uvitenhet

He had diabetes, and he had signed up for a study to see if taking a “statin” – a kind of cholesterol-lowering drug – might help. So far, so normal.

But soon after he began the treatment, his wife began to notice a sinister transformation. A previously reasonable man, he became explosively angry and – out of nowhere – developed a tendency for road rage. During one memorable episode, he warned his family to keep away, lest he put them in hospital.

Out of fear of what might happen, Patient Five stopped driving. Even as a passenger, his outbursts often forced his wife to abandon their journeys and turn back. Afterwards, she’d leave him alone to watch TV and calm down. She became increasingly fearful for her own safety.

I Norge vil flere 100.000 være på anti-statiner. Folk i egen familie går også på det. Jeg forteller dem at det er livsfarlig medisin. Men jeg har ikke sett noen som tar det høytidelig.

Det kan jeg forstå, da du ikke tar hensyn til at medisin som er livfarlig på alle, ikke kommer ut på markedet.

Hva som kan komme ut, slik medisinsk statistikk brukes, er medisin som er veldig farlig for noen, men hvor den hjelper mange kortsiktig.

Når det gjelder å overbevise folk som lekmann, så må de selv se en bedring hos deg. Ingen av mine slektninger i jula hadde noe problem med å akseptere at et år hvor man jobbet mye utendørs, er bra for deg. (Ikke like hardt å selge, men…)

1 Like

Mye nomadeliv har nok skjedd som en overlevelsesmekanisme, ja, men samtidig kan det være veldig vanskelig å tvinge folk som har blitt vant til denne formen for omflakkende liv til bofasthet. Så jeg tror reisetrangen er noe nedlagt i mange mennesker, og at det nettopp er derfor mennesker med ressurser velger å reise mye - eller kjøper seg feriehus og hytter rundt omkring og har en slags kvasinomadisk livsstil. Det kan også forklare fiendtligheten mange fastboende ofte har og har hatt til nomader, jeg tror det kan ligge under en slags misunnelse.

Men jeg kan være enig at det er en reell forskjell om du har en “base” eller om du ikke har det. Skjønt mange nomader har jo flyttet rundt mellom de samme stedene (et sted for sommerleir og et annet for vinterleir, for eksempel), selv om de har hatt tingene og eventuelt teltene sine med seg.

En annen ting er den formen for “nomadeliv” som globalistisk kapitalisme legger opp til for mange fattige arbeidere, der folk må forlate ektefeller og barn for å jobbe under kummerlige forhold langt fra hjemmet. Det ser jeg ikke noe positivt i, der bryter man jo også opp tilknytningen mellom mennesker.

Hehe! Huff ja, ansvar. Som profeten Pippi sa allerede på 40-tallet:
. “Fina lilla krumelur, jag vill inte bliva stur”

Lekestue! :grin: https://www.nrk.no/video/5717

2 Likes

Det høres veldig artig ut med krepsedam.

Bare en edelkreps link :slightly_smiling_face:

Eieren av Kasa Krepseoppdrett, kona og de to barna nyter selv de flerbeinte krabatene i ny og ne. -Vi har en liten voksen-dam der borte. Fanstastisk mat!
Det synes også pengesterke gourmeter som frekventerer landets eksklusive restauranter. De betaler gjerne hundrevis av kroner for en kilo utsøkt edelkreps.

Hilsen GK.

3 Likes

Det var der jeg fant boka: Kräftodlingens ABC

Også moro å lese er: Den lille gåseboka
https://www.nb.no/nbsok/nb/02e0196e1118e337d60f5f94df8dfe4c?lang=no
Gjess virker litt for smarte til at jeg vi ha dem, da de forstår når det er slaktetid i følge forfatteren.

Og så tar vi med Dansk fjærkreforum.
https://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=1138.0

Dræbersnegle – løsningen er at holde ænder.

2 Likes

Deltagelse i diskusjoner på ens favorittforum er åpenbart, som jeg har antatt, like vanskelig for en tilvent bruker å kutte ut som alkohol og diazepam. Jeg noterer meg at du er blant de ganske mange som har ambisjoner om å slutte, kunngjør at de har slutta - og er tilbake på flaska/ pillebrettet få dager etterpå, som en naturlovsstyrt syklus. :grin:

Men din avhengighet er nok hakket mindre skadelig over tid, da. Så lenge du går ut og får litt frisk luft innimellom i hvert fall.

Her er dagens refleksjon over det å avmelde seg fra et nyhetsbrev. Jeg vet ikke hvilken melding du fikk sist du slutta på steigan.no, men vælkømmin tebarsatt åkkesom. :slight_smile:

unsubscribe_message

1 Like

Mulig du bare liker å kalle alt for spamming som kommer fra meningsmotstandere, er storkjefta eller uhøflig formulert, eller veldig skrudd. Men virkelig, faktisk spamming for spammingens skyld tror jeg, med all respekt for din irritasjon, at jeg aldri har opplevd her, Marit. Synes det er litt viktig å skille der.

Men jeg tar jo sjøl ikke noe av dette her spesielt seriøst, livet er et helt annet sted, og med hederlige unntak for mentale løsningsmidler som går rett i fletta på en dårlig dag, type kjell108, lar jeg meg derfor sjelden vippe ut av mitt gode humør. Om steigan.no aldri så mye er en bedre avis enn de fleste, anser jeg både redaksjonens og vår aktivitet her som tidtrøyte og underholdning på vei mot en fremtid vi ikke har den minste innflytelse på. Vi er ikke der beslutningene tas, og min misantropiske oppfatning er at om så nærmest alle som nå sover plutselig våkna samtidig og ble en smule rystet, ville vi være like handlingslammet og impotent som gruppe mht. å kunne påvirke i noen grad som monner. Makta har forberedt seg, og vi kan bare se på at tingene skjer. Null betydning. Så det gjelder å ikke ta seg selv så alvorlig her, tror jeg.

2 Likes

Du kan ha rett. Eller kanskje har Margaret Mead rett (jeg har sett eksempler der noen få kunnskapsrike og redelige mennesker har avverget svært store katastrofer ved å motsette seg instruksjoner og ordre ovenfra, og ikke har gitt seg tross all verdens trusler):

NEVER DOUBT that a small group of thoughtful, committed citizens can change the world; indeed, it’s the only thing that ever has. – Margaret Mead

PS: Nydelig låt!

2 Likes

Sikkert. Det er selvfølgelig lettere å gjøre en forskjell når vi snakker om isolerte enkeltsaker hvis utfall står og faller på om en liten gruppe adlyder en konkret ordre eller ikke. Uten at jeg forstår helt relevansen i dette for vår del her på forumet; ikke er det enkeltsaker, men et fullstendig gjennomgripende, globalt sakskompleks vi forholder oss til, og ikke er vi en liten gruppe som har fått noen konkret ordre vi kollektivt kan nekte å etterkomme. Derfor ser du heller aldri her på steigan.no det minste snev av rapporter om små seire på veien, eller andre nyheter som viser at det er grunn til optimisme utover den mange tydeligvis holder seg med for å holde ut, selv om den ikke er begrunnet i annet enn personlig legning og behov.

2 Likes

Indeed. Og en slik smart og dedikert gruppe er i skrivende stund på jobb i den anledning; de forandrer i sannhet verden. Foran øynene på oss. For lettvinthets skyld kalles de ofte The Powers That Be.

3 Likes

Vi er stort sett ikke betalte, og vi er ikke “the powers that be.”
fire%20rising

1 Like

Ps:
Nedenstående hørtes i dine og andres ører kanskje ut som noe det ikke helt var ment som. Jeg er jo kongen av irrelevant sjøl. Det var kun i liten kontekst, og en dårlig valgt formulering.

Du kan og bør såklart poste akkurat hva du vil! :slight_smile:
Sorry om det var noen tvil, INK!

2 Likes

Touchė! for kølsvarte.

2 Likes

Jupp, jeg kan og jeg vil!

Neida, jeg leste formuleringen kun som et forsøk på å arrestere meg for logisk brist i argumentasjonen og ikke la INK slippe for lettvint unna eller dø i synden etc. Jeg overveier om jeg enten skal blåse meg opp og forsvare meg eller legge meg flat, som det heter i politikken. Men siden jeg egentlig ikke er noen flyndrefisk, kommer jeg kanskje tilbake med et forsøk på å vri meg unna anklagen, i det minste. Men først skal jeg meditere, gjøre Qigong, drikke te og lufte bikkja til modern (er på langvarig nyttårsbesøk i hjemby og barndomshjem), men jeg kan ikke love at det hjelper på logikken.

2 Likes

Det verste er at mitt ærend nok aller mest var et forsøk på å logisk forsvare min grunnleggende pessimisme og misantropi, da spesielt mht. politiske og ideologiske forhold. Det er ikke så ofte jeg gidder å ri akkurat den kjepphesten, heldigvis. Selv om det stadig (som regel) er min overbevisning. :slightly_smiling_face:

2 Likes

Blås deg opp, og le godt ( 3.30 )

3 Likes

Neimen kjære vene, la meg for all del ikke ødelegge verken for pessimismen eller misantropien! Hva skulle man gjort uten?

I’m not absolutely certain of the facts, but I rather fancy it’s Shakespeare who says that it’s always just when a fellow is feeling particularly braced with things in general that Fate sneaks up behind him with the bit of lead piping.”
― P. G. Wodehouse, Jeeves and the Unbidden Guest

The optimist proclaims that we live in the best of all possible worlds; and the pessimist fears this is true.”
― James Branch Cabell,

2 Likes