Nyheter MDTV Forum Om Doner

Emne : Opphav til betegnelsen "Rus " ( Kievian Rus )

Etter å ha sett flere steder, synes det som det er en betydning som peker seg ut, men så finnes det også spennende ledetråder som viser flere muligheter. Jeg syns den greske tråden er interessant.( nr 2 )

Subject: Origin of the word "Rus
The country typically was called by its inhabitants “Русская Земля” (russkaja zemlja), which can be translated as “Russian Land” or "Land of Rus

1,
1530s, from Medieval Latin Russi “the people of Russia,” from Rus, the native name of the people and the country (source of Arabic Rus, Medieval Greek Rhos), originally the name of a group of Swedish merchant/warriors who established themselves around Kiev 9c. and founded the original Russian principality; perhaps from Ruotsi, the Finnish name for “Sweden,”

(Kolliderer med krøniken :
These particular Varangians were known as Rus’ , just as some are called Swedes)

forts…
from Old Norse Roþrslandi, “the land of rowing,” old name of Roslagen, where the Finns first encountered the Swedes. This is from Old Norse roðr “steering oar,” from Proto-Germanic *rothra- “rudder,” from PIE *rot-ro-, from root *ere- “to row.”

1. Gresk : Rhosia ( med h )
    Når man ser på den russiske formen på ordet, ser det ut til å komme fra gresk.

Russian city-states were founded and ruled by Vikings and their descendants. The Russian form of the name, Rossiya, appears to be from Byzantine Greek Rhosia

1530s, from Medieval Latin Russi “the people of Russia,” from Rus, the native name of the people and the country (source of Arabic Rus, Medieval Greek Rhos )

2 Likes

3.
What does RUS mean in Russian?
What does Russia mean? Modern Russia derives its name from the Kevian Rus’, the ancestors of Russia, Ukraine, and Belarus. The name Rus’ comes from an Old Norse word for ‘the men who row. ’ Historical sources from the period are scarce, so it is impossible to state anything with absolute certainty.
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=the+origin+of+word+rus+for+russia
The Rus Vikings are known as “Viking Rus” or “Rus’ people” who traded and raided along the river-routes between the Baltic and Black Seas between the eighth to the eleventh centuries. They were a group of ethnically or ancestrally Scandinavian people from an area which is now known as Middle Sweden

Rus comes from the Finnish name for Sweden, Ruotsi…
The name Ruosti, it is argued, arose from roosmenn,
https://i.ytimg.com/vi/HmaoBPsxxIg/hqdefault.jpg

Her ser det ut som det dekker flere folk , men dette stemmer ikke med den russiske krøniken, som sier at Rus-folket var et eget folk på linje med nordmenn og svensker, underforstått en egen gruppe.

…men of the rowing-way, the people of today’s Roslagen,
the Rowing-Law, the coastal area of Swedish Uppland.
Those were the people known to the Finnish, whether the Vikings came
from Denmark, Sweden or Norway. ( Her er jeg skeptisk, ikke fordi det ikke kan stemme at Finnene kalte dem Ruotsi, men det virker for generellt til å forklare det som krøniken sier, siden den finske varianten dekker flere grupper, mens krøniken spesifiserte det til egen gruppe )

Subject: Re: Origin of the word "Rus
https://community.dur.ac.uk/a.k.harrington/origirus.html

Foreløpig konklusjon er at det betyr menn som ror, men har en hypotese om at det er et blindspor, fordi det ikke stemmer med krøniken. Det finnes flere aspekter.

Early Rus Conquests: Viking Princes in Eastern Rome

Fortsetter på punkt 2 i morgen.

3 Likes

Og der var kvitekrist igjen. Jeg anser kristningen(og jødifisering/islamisering) av Eurasia som et gedigent kulturmord hvor massive ressurser ble satt inn for å viske ut forhistorien. Ikke ulikt det som skjer idag.
Samtalen/debatten jeg hadde ca 10 år siden dreide seg om tiden før dette. Der vi kom fram til at vikingtiden var et siste kapitel av en lang historie som hadde strukket seg over et stort område. Vikingforskning i Norge har stort sett handlet om nasjonsbygging og dermed har den vært nasjonssentrert. Men det vanlige i den tiden og tidligere var klansamfunn med høy mobilitet. Det er for mange likheter mellom vikingenes kultur og indoeuropeisk steppekultur til å anta at Rus oppsto i et kulturelt vakuum. Det som gjorde spredningen av indoeuropeere mulig var temmingen og bruken av hesten. For de andre folkeslagene måtte kombinasjonen hest/rytter framstå som magisk. Jmfr indianerne. De var sikkert innforstått med hvilken fordel dette dyret hadde gitt de. Det var da også div kultuser rundt dette dyret. Og det fikk være med i graven til høvdinger. Derfor er ikke ordet ros/hest hvilket som helst ord. Men det var bare en av mange innspill som fløy over bordet der vi diskuterte vår opprinnelse
http://s155239215.onlinehome.us/turkic/btn_Archeology/FauxDKGeneticLinkOfVikingEn.htm

Rytter.no kan melde “I vikingtiden(800-1050 e.Kr.) ble hesten brukt både som trekkdyr og til ridning. Hestene var transportmidler og de ble brukt i kamp. Denne skikken med å kjempe fra hesteryggene hadde vikingene snappet opp hos frankerne”
Wiki mener den kom til Norden 1500 - 1200 fkr

1 Like

Slik kan man forstille seg det så ut i gildehallen før tokt

Her er mynten med symbolet, som jeg tror er en stupende falk, som symboliserte sjokk angrepene.

Enig i at betydningen av hesten er veldig sentral.

Her på det rekonstruerte Oseberg- teppet ser vi hvor stor hesten er karrikert, i forhold til menneskene.

Jeg deler mye av det samme synet som deg, bortsett fra at jeg nyanserer i forhold til katolsk/ protestantisk / og det som det østlige romerriket, byzants stod for, ut i fra at i det siste tilfellet, var det den ex-hedenske øvrigheten i Kiev som etterhvert bragte hele kulturen under kristendommen.
De drev ikke på samme måte som med tvangskristning.
Ellers kjenner jeg meg igjen i argumenteringen, i forhold til kultur-ran, og undertrykkelse, og det er noe av det som jeg tenker mye på, hvordan historien og språket vårt er utvisket,og det var branner i tre biblioteker, Nidaros, København og Stavanger.
Islendingene har tatt vare på mye.

Grekernes tråd :
… (῾Πωσία). Rhosia was a term with a variety of meanings in Byz. texts. 1. In the most common Byz. usage Rhosia designates the land of the Rus᾽ . ( Da er det like langt her ) The term is first used by Constantine VII
https://www.oxfordreference.com/search?q=Rhosia

Litt om religionen de hadde :

Om Massageterne, et skytisk folk, skriver Herodotus i “Histories” kap 1 :
. “The sun is the only god whom they worship; they sacrifice horses to him; the reasoning is that he is the swiftest of the gods, and therefore they give him the swiftest of mortal things.”

Om skyterne
Although Tabiti was apparently the most important deity in the Scythian pantheon, the worship accorded to the deity Herodotus refers to as “Ares” was unique. He notes that “it is not their custom to make images, altars or temples to any except Ares, but to him it is their custom to make them”

He describes the construction of the altar and the subsequent sacrifice as follows:

" In each district of the several governments they have a temple of Ares set up in this way: bundles of brushwood are heaped up for about three furlongs in length and in breadth, but less in height; and on the top of this there is a level square made, and three of the sides rise sheer but by the remaining one side the pile may be ascended. Every year they pile on a hundred and fifty wagon-loads of brushwood, for it is constantly settling down by reason of the weather. Upon this pile of which I speak each people has an ancient iron sword set up, and this is the sacred symbol of Ares."

According to Tadeusz Sulimirski, this form of worship continued among the descendants of the Scythians, the Alans, ( lyse krigere ) through to the 4th century CE; this tradition may be reflected in Jordanes’ assertion that Attila was able to assert his authority over the Scythians through his possession of a particular blade, referred to as the “Sword of Mars”.

https://en.wikipedia.org/wiki/Scythian_religion
Fra våre kilder finner vi denne :
https://heimskringla.no/wiki/Sverdet_Tyrfing

Litt tilbake til Rhos / Rus, så fant jeg noe interessant. Det var vanlig at stammene ble oppkalt etter høvdingen / lederen, og jeg fant noe som kunne tyde på at det var en mann som het dette, og som hadde befridd folket heroisk fra tyrannene. Det var også noe i gamle kilder som kunne tyde på at de holdt tidligere til i områdene ved Taurus fjellene. " The Ros are a Scythian nation bordering on the northern Taurus."

Jeg har ikke fått rukket å sjekke alle kildene enda. Hvis noen kan finne ut mer hvor dette ligger, er det fint.

Det stod i krøniken at de dro over sjøen , og da lurer jeg nå på om det kunne ha vært Svartehavet de dro over, eller om de dro oppover over Østersjøen som jeg har trodd . Jeg sjekket den fjellkjeden,( Taurus ) og det så ut til å være et område i Tyrkia. De beveget seg i følge våre kilder også pga av romerriket.
Odin (Wothan) levde omkring år 200 i følge en beregning, og dro først vest til Gardarike.
For å dra vestover hvor må han da ha vært ?

Enkelte norrøne kilder ( Flateyjarbòk ) kobler noe til Tyrkia. Russerne er eksperter på disse tingene, de kjenner sin historie, og Hermitage museet har utstilt mye gull fra skytiske graver.
Det er mange trekk ved disse folkeslagene, som gikk under navnet skytere, som har likheter som du sier. Måten de ble funnet med hester i gravene, hvordan de var kledd, mønster og motiver i gullgjenstandene, våpen.
De store haugene, som vi ser f.eks på Borre, ved Midgardsenteret blandt annet, det er enorme mengder slike uutgravde hauger nedover i Europa, fordi de har ikke prioritert å bruke penger på dette.

Den skytiske kulturen holdt til på slettene i Eurasia, og drev med hesteoppdrett, og kineserne var ivrige på å skaffe seg Fergana hester blandt annet. Det er ideellt for hestene på de store slettene.

Fortsetter .

Huff, jeg hadde skrevet en lengre alternativ forklaring til ordet «rus», men innlegget forsvant med icenets dårlige nettforbindelse her, grrrr! I tillegg må jeg sitte og knote på en Ipad for øyeblikket, men vi får se om jeg orker å gjenta det imorra eller seinere :frowning_face:

1 Like

Det er 4 dager til de stenger.

ראש rosh, Betydning på hebraisk.

ראש rosh, a concrete noun meaning, “head;” from an unused, unnamed primitive root meaning, “to shake.” The 3-letter root of the noun is resh + aleph + shin.

De tre bokstavene i ordet :

resh ר = the head of man, thus head, first, top, beginning, man
aleph א = the ox head, thus strength, power, leader
shin ש = two front teeth, thus sharp, press, eat, two, again

The story: The head (i.e. chief man, resh) has the power (aleph) to give his assent or denial (shin, i.e., a head nod of assent or shake of denial is a movement made again and again).
https://www.alittleperspective.com/rosh-head-strongs-h7218/

M.a. ord Sjef.

Her var det igjen : …dwelling at the north of Taurus .
Så litt på det ordet.

Ja, rosh betyr høvding eller «sjef» om du vil på hebraisk. Jeg aner ikke åssen jeg kopierer et bilde på denne IPaden, men hvis du søker på f.eks «whereabouts of Meschech and Tubal» ser du at de fleste kilder anser deres bosted å ha vært i Lilleasia (dagens Tyrkia) og rett nord for Taurusfjellene. Jfr. Ezekiel 38-39 som nevner «Ros(h), Mesjek og Tubal».

Taurus ja, interessant ord i sammenhengen. Igjen så blir jeg så begrensa av denne IPaden (orker ikke mer Apple-produkter nå, blir endelig snart Windows PC på meg igjen!), men et tyrkisk nettsted jeg akkurat leste nevner at jordlaget i Taurusfjellene har en rødbrun farge, og det er i tråd med hva jeg prøvde å poste i går kveld om at «rus»rett og slett kan bety «rød».

1 Like

Dette begynner å bli spennende.
Elva Araxes vi ser på kartet, het Rosh.
Det var på denne elvens bredder det er oppgitt at de hadde tilholdssted, og vi ser også Taurus fjellene på dette kartet. Grensene mellom Tyrkia og Armenia ( Urartu ) har variert oppigjennom tidene.

(Det tok lang tid før tyrkerne kom til dette området.
Tyrkerne var et rytterfolk som kom fra steppene langt øst i Sentral-Asia, og som hadde begitt seg på vandring. På 1000-tallet grunnla et tyrkisk folk under ledelse av Seldsjuk-klanen et rike på armensk, persisk og arabisk område, og begynte å legge press på Det bysantinske rikets østgrense.
https://no.m.wikipedia.org/wiki/Tyrkias_historie)

.

Denne etymologi nettsiden som tjatta linket til så brukbar ut.

horse (n.)
…Old English hors “horse,” from Proto-Germanic *harss- (source also of Old Norse hross, Old Frisian, Old Saxon hors, Middle Dutch ors, Dutch ros, Old High German hros, German Roß “horse”), of unknown origin.

1 Like

Det går en stor fjellrygg fra nordøst til sørvest. Den skiller Store Svitjod fra andre riker. Sør for fjellet er det ikke langt til Tyrkland. Der hadde Odin store eiendommer.

Taurusfjellene avmerket på bildet er de østlige Taurusfjellene. Du tenker mao. at Rus-folket kan ha sitt navn fra elven Araxes/Rosh her.
Mesjek og Tubal bodde nord for de vestlige Taurusfjellene, altså nord for dagens tyrkiske sørkyst, men de er tross alt ifølge Bibelen to andre folk men hvor de tre tydeligvis har en nær tilknytning.

Angående der etymologiske tviler jeg på at «rus» er det samme som «hross, horse» osv. fordi det mangler H. Riktignok mangler H også i noen moderne varianter, men da bør man finne belegg for at H på tidligere har funnes i «rus» også tenker jeg. Hesten har vært utrolig viktig for mennesket og derfor finnes det et utall ord for dette dyret selv på norsk. Hva heter hest på russisk og andre slaviske språk? Finnes det eller har vært en variant lignende av «rus» som man da bør forvente?

Hva mener du egentlig. Snakker Esekiel om et eksisterende folk? 600 år fkr som bodde nord for Taurus. I så fall sier det ikke noe om hvorfor de het dette. Eller hadde vikingene lest GT og syntes det var et fint navn. Spesielt siden det handlet om kannibaler. Og Ukraina hører til svartjordsbeltet.

Nei, omvendt.Hypotesen er at Rosh satte navn på elva.

Meget mulig. Siden høvdinger ofte satte navn på stammen : Ordet Rosh er veldig gammelt.Rosh var et mannsnavn fire generasjoner etter Abraham, og siden navn har betydning, så er dette oppgitt
https://www.blueletterbible.org/lang/lexicon/lexicon.cfm?Strongs=H7220&t=KJV

Men dette er en semittisk linje, og jeg tror egentlig ikke de var semitter av Benjamins stamme.

Nå skal det sies at skyterne besto av mange ulike folkeslag, opptil 17 er nevnt her
https://archive.org/details/plinysnaturalhis00plinrich/page/n327

Men vi har en annen kilde, som er en arabisk kilde, og dette ser ut som en tysk orginalutgave :
Ibn Foszlan Die Russen altere zeit
https://reader.digitale-sammlungen.de//de/fs1/object/display/bsb10691457_00005.html

En lite matnyttig norsk artikkel :

Vi må til en orginal tyske utgave fra år 922 oversatt fra arabisk /
og noen engelske kommentarer.

der det står følgende to forklaringer på betydningen:

1. Den første er at Rus kommer av en by som het “Rusija” på svartehavets nordlige bredd.
    Svartehavet het også Russerhavet, og han skriver jo på arabisk, og nå synes det som hypotesen med at Rus holdt til på den andre siden av østersjøen ( de dro over havet for å invitere Rus ) å bli mindre sannsynlig, men at de dro over Svartehavet isteden, fordi det var i dette området kilder sier at de bodde.

“Rus, written also Rs, is a people whose country borders on that of the Slavs and Turks”

Siden det ble skrevet i 922, så var vel de tyrkiske stammene på plass i Tyrkia som er da altså nabolandet i følge denne reisebeskrivelsen.

1. Den andre er at Rus er den arabiske og persiske skrivemåten, og her står det at Rus på persisk
    betyr : REV. ( “Fuchs” på tysk i teksten )
1 Like