Nyheter MDTV Forum Om Doner

Drømmer du om 6-timersdagen? Nå kommer 12-timersdagen

Originalt publisert på https://steigan.no/2020/04/drommer-du-om-6-timersdagen-na-kommer-12-timersdagen/

Det er 100 år siden åttetimersdagen ble knesatt som internasjonal norm. Den radikale fagbevegelsen har lenge krevd at den avløses av en sekstimers arbeidsdag. Men nå lanseres i stedet tolvtimersdagen. Det skjer i første omgang i Tyskland. Den tyske regjeringa bruker koronaepidemien som påskudd til å ville innføre forlenget arbeidstid inntil 12 timer, kortere spisepauser…

3 Likes

6 timersdagen er noe radikalt akademikerpiss ingen arbeidere jeg har møtt, som vil ha. Hva de vil ha er ei kortere arbeidsuke. I bygg og anlegg er det vanlig med 10 timer mandag til onsdag, 7.5 torsdag og fri fredag.

Jeg tok en titt på linkene, men ingen forklarte hva dette egentlig gikk ut på. Jeg har jobbet 76 timers arbeidsuke, dvs 12*7, når jeg jobbet med asfalt i studietiden, og vi jobbet i andre deler av landet, og da hadde vi ei uke fri etterpå, og veldig godt betalt.

Helsepersonell i Stockholm jobber nå 12-timers skift i såkallt “krigsläge”, men da koronaviruset ikke er noe farlig her på Steigan, nevnes det ikke.

Og når man er i “krigsläge”, så bedriver man prioritering mellom pasienter, og det betyr i Stockholm at gamliger må dø.

Jeg kunne lenket til Aftonbladet, men regimemedia bør boycottes.

karolinska

I EU gjelder kapitallovene “EUs fire friheter” og andre loven er fri flyt av arbeidskraft. Til å begynne med får folk samme timelønn for 12 timer som med 8 timer, og en del unge mennesker med boliglån kan dermed leve med det for å få betalt ned boliglånet raskere.

Men lønn og betingelser presses hele tiden når det er fri flyt at arbeidskraft, og et privatisert helsevesen som EU kommisjonen går inn for, gjør at et privat helsevesen vil velge den billigste arbeidskraften. Dermed vil det fort bli slik at 12 timers dagen ikke blir betalt bedre enn 8 timers dagen. Kapitalen vil at folk skal arbeide mer for mindre hele tiden. Som vi ser i de EU landene som har vært medlem i EU lengst, arbeiderklassen er blitt arbeidende fattige.

1 Like

Fordi dette er ikke en nødlov som bare gjelder mens kinaviruset herjer?

Det bare understreker din begrensende omgangskrets. Særlig må det være tynt med damer.

2 Likes

De damene jeg omgås med jobber i skolen eller på kontor. Noen også i lavere stillinger, og da har de en fridag til i uka, i steden for å jobbe sekstimersdager. Har man reisevei, blir 6 timersdager ennå dummere.

Var innom et sted jeg ikke har vært før, som het “6ordsnovelle” eller noe sånt…

Der stod det : 

Våren kom mens jeg vasket hendene.

Fint at du er tilbake.

1 Like

Mange flyttet arbeidsplassene til Kina pga at det var billig arbeidskraft der , og der
måtte noen kinesere på skofabrikk jobbe 14 timers dag for 22 cent pr time.
1 cent = en hundredels dollar, men maten er jo billigere der.
1 yuan er 1.48 kr eller $ 0.14 i dag
1 Cola er 3.45.yuan = 5.106 kr.
37 kr for å gå på rimelig restaurant.
Sigaretter 31 kr.
1 kg bananer 13 kr.
1 kg ris er ca 10 kr.

1 Like

Takk, det var ikke med overlegg.

1 Like

Når jeg har jobbet på mannsdominerte plasser har dette vært regelen, når jeg har jobbet sammen med kvinnfolk, har det blitt kuttet som det var tenkt. Det har sikkert noe med at vi også hadde helgearbeid, så fordelen var ikke like stor. Samt at det er himmelvid forskjell på en unge med to timer kortere opphold i barnehage, i kombinasjon med foreldre som også er mindre stresset. Selv hadde jeg deltid i den perioden, og sa heller farvel til pengene.

2 Likes

Dette emnet ble automatisk lukket etter 5 dager. Nye svar er ikke lenger tillatt.