Nyheter MDTV Forum Om Doner

Dovre faller

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/11/dovre-faller/

Av Øyvind Andresen. Gjennom siste 25 år som lærer har jeg og mine (tidligere) kolleger i samfunnsfag- og historie undervist i maktfordelingsprinsippet – og slått fast at Stortinget er det lovgivende organet i Norge. Det står også i lærebøkene, men nå viser NAV -skandalen at dette er «fake news».[1] De ledende politikerne er ihuga tilhengerer…

9 Likes

For meg understerker det bare at EU egentlig bare fungerer som en unnskyldning. Hvis Norges lederskap ser seg tjent med å ignorere EØS-regeler, gjør de det. Ellers er EU gode å skylde på.

6 Likes

Lille villige AS Norge jobber som en slave for globalistene på vei mot NWO. Og det går fint for, folk flest benekter at NWO i det hele tatt er et tema. Genialt egentlig

6 Likes

“Bare synd at denne «nyheten» er like gammel som EØS – avtalen fra 1994.”

Ja, det er både synd og sant. Men folket bryr seg ikke så lenge de har brød og sirkus, får de nødvendige (minst) 2 sydenturene årlig og klarer å håndtere den stadig mer oppsvulne gjelda. Siden det nå har gått et kvart århundre siden folkeavstemningen som eliten aldri i virkeligheten hadde til hensikt å overholde må man bare anta at folket ikke er interessert, enn så lenge. Kun sære folk som er medlem av Nei til EU, som skriver på Steigans blogg og andre blogger for spesielt interesserte. Dvs. de sære av de sære.

Ennå finnes det visse områder som EØS ikke dekker som f.eks landbrukspolitikken og importvern på mange matvarer og drikkevarer. Skulle disse falle vil det føre til massive omveltninger i det norske samfunnet, ikke minst i bygde-Norge, så får vi se om det vil være nok til at Ola Dunk får nok. Den urbane eliten vil antagelig ikke bry seg uansett. Kan de ikke spise kake på bygda da? Kan man ikke sette dem på trygd? Halve befolkningen i arbeidsfør alder får jo uansett sin inntekt fra det offentlige. Pytt-pytt med noen få til! Det er sikkert noen økonomer som vil kunne regne seg fram til at det er samfunnsøkonomisk lønnsomt å heller importere de matvarene vi trenger og trygde “bønda”. Utredninger, “gjønøganger” og rapporter. Sånt blir det arbeid av og økt BNP.

Strømprisen er ei hellig ku for nordmenn, noe i likhet med billige biler og fri fart på Autobahn for tyskerne og billig bensin for amerikanerne. Der bør nok eliten trå ytterst varsomt, for der kan de få forklaringsproblemer selv når strømprisen stiger pga. andre faktorer enn tilknytningen til EU-land. Det nytter ikke å komme med at været er kaldt og tilsiget til vannmagasinene er dårlig da. Ola Dunk sluker ikke slikt, “for det regner da hele tida i dette landet”? Om det regner i høyden eller i lavlandet bryr ikke Ola Dunk seg om. Regn = billig strøm. Det har til og med den mest uinteresserte hvis favorittprogram på TEVE er “Paradise Hotel” fått med seg. Med en vedtatt nær fullelektrifisering av det norske samfunnet har de jaggu lagt lista høyt og skal få store problemer med å holde strømprisen lav nok i åra framover til at proletariatet vil synes det er billig nok. ACER-saken vil helt sikkert ikke hjelpe. Finnes det informasjonsrådgivere som er smarte og sleipe nok til å overbevise Ola Dunk om det motsatte? Jeg gleder meg til fortsettelsen…

6 Likes

jeg gidder ikke å betale de høye strømprisene så jeg skal få bygget et eget fjernvarmeverk. jeg skal inngå en avtale med kommunen hvor de legger rør i bakken fra søppelannlegget hvor de brenner søppel og sender varmen til meg. jeg trenger bare betale 10 millarder for det. easy peasy. ikke noe problem med høye strømpriser her i Norge. vi har jo politikere som tenker på oss og legger til rette for gode løsninger i hverdagen. de har ikke fortalt det til dere enda, men de har selvfølgelig planlagt dette i hele landet da de forutså at folk kom til å ruinere seg på oppvarming av gamle trehus i et kaldt land. (unødvendig å legge på ironivarsel?)

2 Likes

Ironivarsel, vel jeg tok det ikke erotisk for å si det sånn. Det høres ut som om du er misfornøyd med fjernvarmen. Er prisene helt fjerne? Her ute på bøgda vet vi knapt hva sånt moderne fiksfakseri er for noe. Jeg har jo sett det ryker fra ei stor pipe når jeg kjører gjennom Oslo og mistenker det må være fjernvarmen, for industripiper har de vel ikke igjen der? Ellers så har jeg noe jeg mener funker veldig greit selv i gamle trehus, nemlig nærvarme. Også kalt “vedovn” på gammalnorsk.

Inntil videre i det minste ser det ut for at politikerne ikke blander seg inn og planlegger bedre løsninger for oss spredtbygdinger. Men det spørs hvor lenge da siden piperøyk er som Djevelen selv i vår nye og overtroiske tidsalder. Kanskje jeg burde søke pengedistributøren Enova om tilskudd til solpaneler, solfangere og ei lita vindmølle mens den norske enhetsstaten ennå har pæning på bok. Dvs. før Lan Marie har blitt statsminister og rukket å gjøre Norge om til et økologisk paradis med vegetarmat i de tusen hjem? Forsåvidt burde jo fyring snart bli en saga blott med klimaendringene. Problem solved.

3 Likes

Det er nok å få det vedtatt. Da er det hellig. Hvis du er kritisk vanhelliger du vedtaket.

2 Likes

Da får man banne litt i kjerka sjøl om de gamle damenes hatter faller av…

Fyrer opp oljekaminen med røddiesel imorra, det er jo lovlig i snaue 2 måneder til. Etter nyttår vil jeg ikke engang tenke tanken om å fyre den opp…amen.

2 Likes

Et mal-apropos

1 Like

Istapp-ene
på tak-ene
fallera!

I hod-ene
på dam-ene
så hatt-ene
fallera!

4 Likes

Hadde EØS bare vært en handelsavtale, kunne det vært bra. Nå viser det seg at det er overformynderi. Det er sikkert noe av det samme mange føler i Storbritannia og derfor holder på med Brexit.

Vi burde kanskje tenke på samme måte for å få Norge ut av EØS. NØXIT

Dette innlegget føyer seg inn i rekken av innlegg og artikler fra mennesker som ikke kan se verden fra andre synsvinkler enn sine egne. Talemåter som “brød og sirkus”, “bryr seg ikke”, “Ola Dunk” og “Hellige kuer”, er ikke annet enn fortvilte nedsnakkinger av folk med andre prioriteringer og annen logikk enn ens egen.
Hele dette sørgelige innlegget kunne summeres opp i få ord: “Alle andre enn jeg er idioter”.

Ofte er det vel slik at de enkleste hodene har lettest for munndiaré.

Den romerske politiske eliten brukte "brød og sirkus" for å pasifisere et urolig folk som hadde solgt sin politiske frihet, og politikerne av idag bruker den samme effektive taktikken som den romerske eliten.

Dette med at mange folk ikke bryr seg handler om egoisme, bare jeg har nok gir jeg faen i de andre, og dette er dessverre altfor vanlig i vestlige land.

"Hellige kuer" finnes det mange av, og det er visse politiske avgjørelser der vi skal akseptere elitens syn uten å mukke, og sier du eliten imot kommer den offentlige gapestokken eller det som verre er!

Men alt dette vet du jo, så jeg sliter litt med å finne meningen bak innlegget ditt.

1 Like

Jeg regner med at du er blant smartingene som gjerne vil betale 10 øre/KWh og fylle opp innkjørselen din med varmekabler slik at du kan slippe å måke så det ikke forstyrrer deg i Paradise Hotel. Alt mens din subsidierte Tesla lades opp.

Men ok, kritikk er kritikk. Du skriver under fullt navn, all ære for det. Da er det virkelig lov å kritisere. Innlegget mitt var et forsøk på ironisering. Jeg er glad jeg ikke er så lur. “No brain no pain” som de sier på engelsk. Er vel derfor jeg har et enkelt og nokså ukomplisert liv uten bruk av piller og sjukemeldinger. Men om jeg er for dum for dette forumet bryr jeg meg lite om. Om jeg kan plage høyintelligente som deg og Thormothr litt er det bare gøy…:woozy_face:

Om du sliter med å lese hva jeg skrev, så anbefaler jeg å lese det en gang til.
Repetisjon er et probat middel mot dårlig lesferdighet.
Alle mennesker har sine egne prioriteringer, og du har dine.
Det er ikke slik at alle som prioriterer annerledes er idioter.
Se, der fikk du det en gang til.

Ved nærmere ettersyn var vel egentlig dette innlegget til Kjetil Tangen.
Beklager feilgrepet.