Nyheter MDTV Forum Om Doner

– Det blir ikke noe nytt våpenkappløp

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/08/det-blir-ikke-noe-nytt-vapenkapplop/

Etter at både USA og Russland har lagt INF-avtalen død er det blitt spekulert i om dette er innledningen til et nytt våpenkappløp à la det som foregikk under den forrige kalde krigen. Det ser ut som om det er nettopp det Pentagon ønsker, men flere observatører som har studert Russlands strategi mener at det…

3 Likes

Når Sovjetunionens plan var å gjøre USA til Brazil, da de ikke kunne slås militært, og USA allerede er brazilifisert, så er det vanskelig å utrope USA som vinner.

Forøvrig så behøver bare Russland overleve noen kritiske år til, og så kan ikke NATO vinne noen ny kald eller varm krig, da deres soldater må dø for retten til å bli en hatet minoritet i eget land.

2 Likes

Tror det er for tidlig å si at det ikke blir noe nytt våpenkappløp. Nå når INF-avtalen er død f.eks må vi forvente at det blir et økt fokus både på mellomdistanseraketter og rakettluftvern som kan forsvare mot disse, særlig i Vest-Europa. Det blir sikkert ikke flere soldater, men økt fokus på nytt, eller mer av, kostbart utstyr i bl.annet de nevnte kategorier. Dette handler ikke bare om Russland, men også EU som jo i første rekke er motparten til å “motta” mellomdistanseraketter i en krigssituasjon. Så kan man selvfølgelig tro slik man f.eks gjorde før 1. verdenskrig at landene er “altfor knyttet sammen økonomisk osv. til å gå til krig med hverandre”.

Ellers er militærutgifter på et slikt historisk lavmål sett ift. BNP at man må nesten bare forvente at bunnen er nådd realistisk sett i takt med økte spenninger mellom stormaktene. Se f.eks denne:

Det er interessant å se at USA ligger langt under det historiske snittet, mens Kina ligger flatt på rundt 2% av BNP. På den andre siden sier ikke slike tall alt siden BNP per person i Kina har økt dramatisk de siste tiårene, noe som har muliggjort kinesisk militær vekst fra å være fokusert bare på forsvar av landet til å bli en mer avansert styrke alt i alt.

1 Like

Du er så ung at du ikke husker da Francis Fukuyama erklærte slutten på historien.
Jeg hadde ingen Steigan å gå til den gang, så jeg måtte nøye meg med å tenke mitt.

Jeg er dritt lei disse EKSPERTENE som tar feil hele tiden, og som denne gang vil de ha oss til å tro at det ikke blir noe nytt våpenkappløp.

Det har alltid vært, og det vil alltid være et våpenkappløp, og denne gangen handler kappløpet om utplassering av atomstridshoder i verdensrommet. Putin har advart mot denne farlige utviklinga, men slike ubehagelige ting unngår vestlig presse å skrive om.

Atomstridshodene i verdensrommet skal avfyres av personell på bakken via “radio”-signaler, og jeg tror de fleste forstår risikoen med dette, hacking eller f.eks elektromagnetiske utbrudd fra solen utgjør en stor risiko!

https://www.trtworld.com/europe/russia-warns-against-us-arms-race-in-space-23435

2 Likes

Stridshoder i verdensrommet du liksom. Dummeste jeg har hørt. Satelittene går i baner under spesielle ballonger som er deflated under oppdrift og holder seg der i mange år og mnd er. Er funnet et par som raste ned i Brasil med hele greia. Satelitter er ikke som på film vet du. Det er bare noe noen tror. :slight_smile:

Direkte overføring (live) fra ISS

1 Like

Eller du kan se på NASA live stream
Og begge svarene var selvsagt til deg. :wink:

1 Like