Nyheter MDTV Forum Om Doner

Den russiske trollfabrikken i St Petersburg

Hvis man søker " Internet research agency " på Youtube, kommer det opp endel om dette temaet, men man må selv se på dette med et kritisk blikk.

internet research agency

3 Likes

Trollfabrikken i St Petersburg hadde 200 internettkrigere, mens England på samme tidspunkt hadde utdannet 3000 nye internettkrigere! Russland ligger laaangt bak vesten på slike ting.

3 Likes

Eller Russland har i full sving f.eks 10.000 ganske nye (“tenk på et tall …”), som foreløpig har lykkes med å gå under radaren for alle som prøver å telle, mot Englands 3000. Eller 13.000. Dette vet vi jo fint lite sikkert om. :thinking:

4 Likes

Det vi vet med 100% sikkerhet, er at Russland er smågutter sammenlignet med vesten angående påvirkningskampanjer og innhenting av opplysninger.

Du har kanskje hørt om “Operation Mockingbird”, Edvard Snowden, “Integrity Initiative”. Slike ting er langt utenfor Russlands kapasitet.

4 Likes

Det er synsing det vi holder på med her. Jeg tror russerne, etter Assange og Snowden, har tatt et steg. Ellers er jo russerne ram på å forgifte folk. Kanskje Skripal-saken var bløff, men vi har både Jushenko og Litvininko, med flere, relativt friskt i minne.

2 Likes

Skripal bløff…?!! Skripal and the dying ducks? Nei, vettu hva. Har CIA sagt at det er sånn, så ER det sånn :wink:

2 Likes

Dette har ingenting med synsing å gjøre, handler om å bruke din logiske sans, til å trekke konklusjoner og se virkeligheten slik den er!

• Hvem har i en årrekke produsent alle komponentene til din PC?
  • Hvem har lagd alle dataprogrammene, og bakdørene der?
  • Hvem har lagd alle mobiltelefonene med innebygde svakheter?
  • Hvem har i en årrekke kontrollert internett?
  • Hvem eier mainstream media?

Russerne har hverken økonomi eller teknisk kompetanse til å konkurrere med vesten på disse punktene.

England har alltid flink til å spre rykter og løgner om andre land, og hva Integrity Initiative mål er, kan du lese om her på steigan.no!

Jeg har egentlig ingen agenda på steigan.no, men du har en agenda, og dette har du vist over lang tid!

4 Likes

Jeg tror du tar feil. Russland er et rikt land. De henger etter på teknisk kompetanse og innovasjon, det er sant. Men de er ganske flinke til å skru fra hverandre og finne ut hva andre har gjort. Jeg tror de er veldig på høyden når det gjelder informasjonsteknologi, og å utnytte mulighetene det gir. De er minst like flinke som CIA og andre når det gjelder å hanke inn de beste folka. Kanskje har de også en fordel i at Russland er et homogent og mer ryddig land. Dette fordi de ikke tillater skandaler ala Chelea Manning, for eksempel. Det er mer kontroll. Det er ikke mulig å være farlig systemkritiker i Russland heller. Enda mindre enn i vesten. Vesten har også den «ulempen» at land og institusjoner krangler seg i mellom - se bare på NATO nå når det gjelder det tyrkiske kjøpet av russiske rakettsystemer. Stoltenberg som sier at det er «innafor», det er lov, og Tyrkia kan gjøre som de vil, men han er altså urolig for forholdet mellom Tyrkia og USA. Det sier litt. Men nå roter jeg meg kanskje bort, kanskje ikke. Russland har kanskje noen ulemper, men de har også fordeler. Nå føler jeg at jeg bruker den logiske sansen du etterlyste.

I den informasjonskrigen som foregår, kampen om hvilke fake news som blir stående som «hmm, dette må det kanskje være noe i, gitt», har Russland gode kort på hånda; 1) vestens arroganse og store tomme ord, for ikke å si motstridende informasjoner, for ikke å si løgner, og 2) Russlands kontroll i egne rekker. Russland har en enhetlig plan og strategi når det gjelder metodene, mens vesten er rock’n roll, here we come. Ser det ut som. Da kan Russland relativt ubekymret porsjonere ut løgnene sine i frednog ro. En god løgner ljuger heller ikke for mye.

Jeg syns da du har en tydelig stemme på Steigan. Du er den som har skrevet klarest i kommentarfeltene om hvordan globalismens kapitalisme ødelegger vanlige folks rettigheter, i et rotterace mot mer og mer profitt for de aller aller rikeste, med fagforeningsknusing og klassisk ytre-høyre-politikk som et masete refreng vi aldri får ut av skallen når det har festa seg. Jeg er sjøl ingen akademiker, men har hatt en jobb i posten i alle år, og jeg kan skrive under på at dine betrakninger er on spot.

Det ser ut til at jeg har en Ukraina-agenda. Det var sånn det begynte, og i og for seg har det fortsatt slik. Ukraina er det jeg kanskje kan noe om, jeg sier ikke at jeg er noen fascit her, og jeg kan ikke alt, og desverre kan jeg ikke ukrainsk eller russisk, så jeg er avhengig av enkelte ukrainske venner, og eventuelt google translate. Men jeg prøver å lese det jeg kan om ukraina, ukrainsk historie og russisk historie. Det er mulig at jeg har vært stor i kjeften, hvis det er det du sikter til. Men hva skal man gjøre hvis det man leser på Steigan er helt åpenbart feil, og dessuten sakset fra RT? Jeg blir jo forbanna. Jeg er ikke noe troll, jeg er bare en eldre forbanna postmann, gjerne på stigende rus en fredagskveld når jeg skriver mine mest hatefulle innlegg. Verre er det ikke.

3 Likes

Jeg skal ikke påstå mye om reelle kapasiter og prioriteringer hos hverken den ene eller andre aktøren, bare konstaterer at jeg ikke nødvendigvis har tilstrekkelig info til å ha noen velbegrunnet oppfatning om det. Det ligger litt i sakens natur, da man aldri vet hva og hvor mye som stadig er hemmelig for en selv og de fleste andre. Derfor anser jeg dette mest som spekulasjon. Og, ikke overraskende, ofte med en viss entusiasme og moralsk bias i favør av Russland.

Men, for all del, du kan ha rett.

1 Like

Russland er et fattig land, og de store naturressursene har foreløpig ikke hjulpet på økonomien. Angående data og halvlederteknologi ligger de veldig langt bak vesten, men russerne er veldig flinke med rakettmotorer og slikt. Informasjonsteknologien eies jo av vestlige selskaper, så det er begrenset hva russerne kan gjøre der.

Russland er et multietnisk land med mange interne konflikter som vi i vest forsøker utnytte. Fordelen er at det er politikere som styrer Russland og Kina, men i USA er det pengene som rår!

Kineserne bruker å si; I USA kan du bytte ut politikere, men du kan ikke endre politikken. I Kina kan du ikke bytte ut politikere, men du kan endre politikken.

Ja, Russland har selvsagt noen fordeler, spesielt hjemmekampsfordelen, og dette er årsaken til at vesten ikke har gått til krig mot de ennå.

Det er ingen tvil om at vesten vinner informasjons-krigen, blant folk flest er Russland og Putin den store stygge ulven.

Her er vi enige, alle tenkende personer vet at evig vekst er en umulighet. :slight_smile:

Ja, her er vi også enig. :smile:

Ingenting galt i å bry seg om det ukrainske folk, men å gi Russland skylden for alt som har skjedd blir feil. Stormaktskonflikt og et korrupt politisk system er hovedårsaken til konflikten. Ukrainerne vil ikke innse sine egne feil, det mye enklere å skylde på Russland.

1 Like

Dette handler ikke om å spekulere, men om vår tidligere historie!
Se på alle krigene vesten har startet, se på løgnene som ble servert for at vi skulle akseptere krigen mot den onde diktatoren. Når vi senere oppdager at politikerne løy til oss, hver eneste gang, så burde det ringe en bjelle!

Mjeh, jeg er jo ikke uenig i fremstillingen av historiske, vestlige bragder på området. Det er allikevel ingen gitt, absolutt forbindelse fra det og til en skråsikker vurdering av dels hemmeligholdte forhold noe sted i dag. Å påstå det er teknisk sett nærmere det vi kaller “guilt by association”, enn bevis for styrkeforholdet i den “krigen” i dag.

Alt er relativt. Til å være et land med så store naturressurser er det smått utrolig at ikke mer er på stell. Russland er jo ikke Kongo heller, hvis du skjønner hva jeg mener. Kanskje det Russland trenger er litt mer velfungerende kapitalisme, ikke slik som nå; der folk med akkumulerte penger suger næring fra landskapet rundt. (Og jada, Russland er ikke alene her. Den globale økonomien har jo også sånne trekk.) For at kapitalisme skal fungere må den styres, akkurat som barn og andre folk.

Så Russland er ikke fattig, det ser bare slik ut. De har penger i bøtter og spann til å drive overvåkning, informasjonskrig, infiltrasjon og andre djupstat-aktiviteter.

Jeg er helt enig i at vesten er ledende på informasjonskrig. Og jeg syns det er bra at de blir avkledd. Men Russland har også en egen agenda. Jeg tror det aller, aller viktigste for Russland er Ukraina og «nærområdene». Russlands imperialisme har vært nær-imperialisme, de har aldri hatt kolonier rundt omkring. Men det er ikke mindre imperialisme av den grunn. Som du sier er Russland multi-etnisk. Det er ikke pga fredelig integrasjon.

Det er vel flere parallelle informasjonskriger. Russland har én gående mot USA og USA-verktøyet NATO. (Slik verden er nå er det ihvertfall ikke bra at USA har vetorett der) Den kan de godt vinne for min del. Jeg håper at USA taper, men det kan hende jeg hadde håpet på en annen vinner. Det beste hadde vært om de hadde tryna skikkelig uten hjelp fra andre!!

En annen info-krig er den Russland har mot Europa, og den er viktigere, på den måten at den berører Ukraina-spørsmålet mer direkte.

Så har vi Ukraina. Her har Russland vunnet, og det er her de har satt inn støtet skikkelig.

Det fikk en flying start da Janukovich hanka inn Paul Manafort som valgkampstrateg i 2010 (? gidder ikke slå opp). Og han anbefalte, ved siden av å kle ham opp med dresser med moderne snitt, å sette fokus på identitetspolitikk, rettere sagt konflikten russere-ukrainere. Noen mener det var å konstruere et problem. Det var iallefall å blåse noe opp. Men det mobiliserte velgere, så noe må det ha truffet. Uansett var Janukovich i utgangspunktet ikke Putins mann. I det russiske narrativet om Maidan 2013-14, heter det at det var styrt av fascister og homofile støttet av vesten. Det var det spontane og egentlig anarkistiske «opprøret» mot den bestående korrupte eliten og for Europa, som plutselig gjorde Janukovich til Putins mann. Dette er real-politikk. Men sannheten er at USA i januar eller februar 2014, også så for seg et styre i Ukraina under Janikovich. (Hvis du kjører meg hardt her skal jeg prøve å finne kilden). Så at Maidan-opprøret var støttet av vesten i utgangspunktet, ja regissert av vesten er bare tull. Selvfølgelig støttet av vesten i den forstand at Maidans utgangspunkt var en protest mot at Janukovich ikke skrev under en assosiasjons-avtale med EU, som han hadde lovet å gjøre, i det ukrainske parlamentet.

Så dette er altså den viktigste informasjonskrigen Russland har ført de siste fem årene. Ukraina. Og her har de i hvertfall vunnet på Steigan.no. :slight_smile:

1 Like