Nyheter MDTV Forum Om Doner

– Den internasjonale kunstverdenen har havna i klørne på finanskapitalen

Originalt publisert på https://steigan.no/2020/03/den-internasjonale-kunstverdenen-har-havna-i-klorne-pa-finanskapitalen/

Av Øyvind Andresen. Vinneren av Holbergprisen 2020 er den britiske kunsthistorikeren Griselda Pollock som går hardt ut mot hvordan nyliberal ideologi fører til at finansfolk overtar mer og mer av kunstverdenen. Pollock står for det stikk motsatte av det Trine Skei Grande gjør: Da Grande var kulturminister, skjelte hun ut de som kritiserte pengefolkenes innmarsj…

2 Likes

Vel. Ikke er det spesielt nytt at et kunstverks verdi bestemmes av et marked, nærmere bestemt det øyeblikksmarkedet som kulminerer i et salg på en kunstauksjon. Og ikke er det egentlig tenkelig at det kan være stort annerledes; så lenge kunst er samleobjekter og one-of-a-kind, vil den også være aktuelle investeringsobjekter. Og da vil de som kuraterer kunsten ha ganske stor innflytelse på prisene. Mye av samlerkunsten, og da spesielt nyere ting, er uansett helt uinteressant og ofte direkte provoserende for folk flest, da særlig når salgssummen oppgis - nærmest som et eget, lite kunstverk i seg selv. At en del av alle de millarder kroner eller dollar som uansett aldri kommer vanlige folk til gode, sirkulerer i en lukket kunstboble befolket av milliardærer, en håndfull kunstnere og noen oppfinnsomme kuratorer, forandrer lite på verdensøkonomien, og er mest å betrakte som en pussighet, eller kanskje en absurditet. 99/100 kunstnere kan uansett ikke leve av sin kunst, og en karriere som kunstner er og blir antakelig verdens dårligste plan for folk som drømmer om et minimum av økonomisk trygghet. Og det offentlige bør uansett unngå å kjøpe inn overpriset søppel til utsmykkings- eller utstillingsbruk for skattebetalernes penger. Mht. det siste punktet, er det antakelig bare bra at den verste kunsten nå er så dyr at selv norske, offentlige institusjoner skjønner at de ikke har råd til den.

Nei folkens, kuratér kunsten sjæl. Det er mange herlige, nye keiser-antrekk der ute. Eller aller helst lag den sjæl, og snyt den jævla butikken for hele moroa. Her kommer en god tommelfingerregel for en første vurdering av et mulig stort kunstverk. Stilt overfor et objekt man oppriktig er i tvil om virkelig er kunst eller ikke, finner man enklest ut dette ved å stille følgende nøkkelspørsmål: Kan det brukes til noe som helst? Dersom svaret er nei … ja, da må det vel antakelig være kunst.

4 Likes

Grunnen til at det er så stort marked for antikke saker i Danmark og Sverige og UK er at det er skattefritt kjøp og salg? Man kan leve å av trade antikke møbler.

Bruktmarkedet er et interessant marked. Gitt at Kina går til hundene blir bruktmarkedet den nye vekstnæringen. En PC-kasse kan vare i 20 år er mitt inntrykk. I alle fall kan den repareres og holdes vedlike i 20 år. IPhone kan vel også repareres istedenfor å kastes.

1 Like

Det er noen gode historier om nettopp det her:

2 Likes

Indeed!

Fun fact: Jeg danset med Push på Villa Kasbah rundt 1990.

2 Likes

Fun fact II:

Ved et besøk på Munchs gamle atelier på Ekely, fortalte en av de kunstnerne som benytter stedet i dag en fantastisk historie om en dyktig kunstforfalsker på Munchs tid. Han var etterlyst av politiet for sin virksomhet, og hadde bl.a. Munch som en spesialitet. Mannen holdt seg usedvanlig lenge unna politiets klør, og det viste seg senere at han mesteparten av tiden hadde bodd i skjul på Ekely, hos Munch, som syntes det hele var kostelig moro.

3 Likes

Og apropos Munch: Hvilket norsk ord har hele sju konsonanter på rad?

Angstskrik

4 Likes

Betviles ikke et sekund nå som jeg ser din stilige funky monkey moniker :wink:

2 Likes

Tatt i betraktning trekanten på hodet, tror jeg vi snakker om en illuminapekatt.

3 Likes

Tatt i betraktning at trekanten på hodet er av aluminiumsfolie, er det nok faktisk en alluminapekatt, eller Gorilla alluminati, som er det latinske navnet.

3 Likes

Oops, det så ut som en rombe for meg. Takk for illuminasjon i saken geometri :wink:

2 Likes

“Lynavlederen” på toppen er rombeformet. Selve hatten er vel strengt talt kjegleformet, men i det 2-dimensjonale horisontalplanet ser kjegler ut som en trekant. Det var da som bare kølsvarte så vrien du var nå da. :smile:

2 Likes

Neida, var bare i humør for litt ordlek :grin: :innocent: Jeg er da aldri vrien :joy: eller skal vi møtes halvveis og enes på sjeldent?

2 Likes

Jøss. Det kunne aaaaldri jeg vært! :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 Likes

Selvsagt ikke! Du er nok like :innocent: som meg når det gjelder banting :rofl:

2 Likes

Godt oppsummert, @aford!

Men for dere som åpenbart er opptatt av å abstrahere over geometri, må jo kunstarten “abstrakt geometri” være selveste Tingen. Den kommer i flere varianter, for eksempel minimalistisk, reduksjonistisk, suprematistisk og/eller hard edge (for de veldig vågale).

For meg har den imidlertid, helt siden jeg ble halt med på diverse kunstutstillinger som barn (og Å, som jeg har kjedet meg mang en gang i kantina i Kunstnernes Hus, mens de voksne bare skulle drikke opp ølet sitt og alltid bestilte et glass til når vi snudde ryggen til et øyeblikk), vært selve beviset på at verden vil bedras.

Enjoy, og legg særlig merke til “Black square” og “White on white”:

image
Kazimir Malevich – Black Square, 1915 The artist’s Suprematism redefined the medium of painting to unprecedented extent

Svart firkant kan man selvsagt også lage på blå bakgrunn, og hvem sier at den også ikke kan være blå i midten? Dette er veldig nyskapende:

Om finanskapitalen investerer stort i dette, vet jeg dog ikke. Men jeg er sikker på at jeg har sett liknende i offentlige bygg i blant.

Og her er flere, noen av dem er til og med hard edge og ikke for the faint of heart;

2 Likes

Si gjerne at jeg er forutinntatt men jeg tror helhjertet at eliten er mest opptatt av rektangler og sirkler med tall på :wink:
Personlig foretrekker jeg abstrakt kunst som er originaler av ukjente kunstnere som har direkte blodlinje med meg og titulerer meg Mamma, den vakreste æren som finnes :grin:

2 Likes

Dypt bevegende.

Jo Baers subtile, smale fargede omriss rett innenfor de enkle, sorte rammene rundt de tre identiske, kontrasorte kvadratene er heller ingen spøk.

Primary Light Group RGB - Jo Baer - MoMA
Primary Light Group RGB by Jo Baer - Museum of Modern Art

2 Likes

Milde himmel, for et mesterverk!
Der viser kunstneren virkelig sin overlegne mestring av teknikken og håndverket.

2 Likes

Det kan ta pusten fra noen og hver. Bare en sånn detalj som hvorledes alle kvadratenes hjørner tilsynelatende befinner seg i en nærmest statisk, fiksert avstand fra parkettgulvet i MoMA. Som igjen, ved sitt samspill med veggen, danner en sterk kommentar til disse hjørnene, ved å gjenta deres symboltunge 90 graders vinkler.

1 Like