Nyheter MDTV Forum Om Doner

De sovjetiske krigsfangene fortsatt gjemt i glemselen

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/11/de-sovjetiske-krigsfangene-fortsatt-gjemt-i-glemselen/

Av Halvor Fjermeros. Da den tyske Lapplandsarmeen trakk seg vestover under Finnmarks frigjøring fulgte 22.000 sovjetiske krigsfanger med. De ble satt direkte i dødsleire for bygging av Lyngenlinja i Troms vinteren 1944/45 og var blant ofrene for det største nazistiske folkemord på norsk jord. Stor honnør til programleder Ingerid Stenvold og NRKs tre timers lange…

3 Likes

Denne artikkelen ville vært aktuell og minnet om noe interessant om artikkel forfatteren hadde byttet ut sovjetiske med IS. Så kunne artikkel forfatteren i samrør med de amerikanske myndighetene bekymret seg for en eventuell brutal behandling av terrorister.

Forøvrig synes jeg artikkelen var en uendelig lang lidelese i moralisering.

1 Like

Jeg kjente ei dame som hadde skoleveien sin sammen med likvogna fra fangeleiren i Alta. Ofte kunne de se at det forsatt var liv i kroppene.

1 Like

Jeg ønsker å lære mer om de sovjetiske- og jugoslaviske krigsfangene i Norge. Jeg har jo hørt om historien generelt (dvs. at de ble brukt til å bygge jernbane, vei o.l., og at de ble behandlet dårlig), men jeg ønsker bare å se på beviset på historien bygges på. Går det mest ut på øyenvitneskildringer, eller mer på dokumenter o.l.? Hva med sammenhengen med krigsforholdene generelt på den tiden? Det hadde vært fint å kunne komme til bunns i det. Takk!

1 Like

“Beviset historien bygges på”? Det er - heldigvis - en rekke øyenvitneskildringer av forholdene sovjetiske, jugoslaviske, polske m.fl. krigsfanger levde og arbeidet under. Men også en rekke skriftlige kilder. Noen sentrale bøker er skrevet i den anledning, for eksempel av Marianne Neerland Soleim (Sovjetiske krigsfanger i Norge 1941-45, 2009), Einar Steffenak (samme emne, 2008) og min egen bok “Med lik i lasten” om Operasjon Asfalt (2013) om likflyttinga i 1951. Jeg har gjort en rekke intervjuer med førstehåndskilder og timer og dager med arkivstudier. Set er bare å gyve løs, Rapper!