Nyheter MDTV Forum Om Doner

Dagbladet desinformerer om MH17-nedskytingen over Øst-Ukraina

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/11/dagbladet-desinformerer-om-mh17-nedskytingen-over-ost-ukraina/

Av Bjørn Nistad. Den 14. november publiserte Dagbladet artikkelen «Opptak knytter Putins mann til nedskytingen». Artikkelen som hevder at nylig offentliggjorte lydklipp knytter Russlands forsvarsminister Sergej Sjojgu til nedskytingen av Malaysia Airlines Flight 17 over Øst-Ukraina 17. juli 2014, er nærmest et skoleeksempel på desinformasjon. Dagbladet viser til opptak av samtaler den nederlandsk-ukrainsk-malaysiske undersøkelseskommisjonen etter…

4 Likes

Dagbladet er en svært kunnskapsløs nyhetsformidler.

4 Likes

Hvorfor i all verden skulle dagbladet og de andre mediene dypstaten kontrollerer skrive sant om ting som vil sette både politikken deres og dem selv i et negativt søkelys ?

Da hadde jo hele hensikten med å ta kontroll over informasjonen ut til folket vært totalt bortkastet.

At det var Ukraina som sto bak nedskytingen er hevet over all tvil. Tårnet ble raidet i samme sekund som de skjøt ned flyet, Russland ble nektet å være med i undersøkelsekommisjonen, skroget var pepret med kulehull fra et jagerfly osv osv …

Som en tommelfinger regel så vet man at det er ALLTID den som tjener på en hendelse som også har forårsaket den.

Follow the money så får du alltid svaret :wink:

Key MH17 Witness Vladimir Tsemakh: Abduction, Ukrainian Special Services, And Conflict In Donbass

4 Likes

Det er mange parter som kan ha “tjent” på denne nedskytingen. Men det er overhode ikke åpenbart at det må være styrker som står i opposisjon til kuppmakerne som står bak. Er det noen som f.eks kjenner til et land som er skruppeløst nok til å formidle våpen og støtte til den samme terrororganisasjonen som gjennomførte historiens største terrorangrep mot nettopp deres eget land bare et tiår i forkant? En slik statsmakt er syk nok til å skyte ned et passasjerfly bare for å hekte drit på Russland. Du må hete Stoltenberg til etternavn for å være nok molbo til å gratulerer USA med å ha drept Baghdadi. Jeg klarer bare aldri å slå meg til ro med hvor jævlig høl i hue Jensegutten er!

3 Likes

Tiden da Dagbladet bedrev journalistikk, var over før min tid. Men hva kan en vente, når de som avgjør vår nærmeste framtid tror at Russland invaderte Ukraina?

2 Likes

Selv National Geographic som neppe kan sies å være en pro-russisk TV kanal, kritiserte ukrainerne for at de ikke hadde stengt av luftrommet over Ukraina. Dette kom fram i et program som kanalen sendte tidligere i år. Dette viser hvor servile norske massemedia er når det gjelder forholdet mellom Russland og Ukraina.

2 Likes

Spørsmålet er hvorfor Ukraina ikke hadde stengt av luftrommet. Var det fordi de håpet at russere eller seperatister i Donbass skulle skyte ned passasjerfly?

Man kan jo ikke annet enn beundre hvordan disse grundige undersøkelser kunne gi slike sikre resultater på så kort tid enda halve flyet mangler og det er kulehull i cockpit, pass i perfekt tilstand og blodløse kropper allerede i råtningsstadiet som falt fra åpen himmel. Fantastisk! Like fantastisk som journalistene som makter og ikke plukke opp på det. Man kan få en slags 9/11 deja vu av mindre dersom man ikke stoler på den offentlige redegjøringen.

1 Like

Det ga ikke programmet noe svar på. Men det er ikke utenkelig at ukrainerne ønsket å provosere fram en nedskyting som Putin skulle få skylda for i ettertid.

1 Like

Det kan godt hende, og det er en legitim spekulasjon. Luftrommet ble aldri stengt av, men det var jo, mildest sagt, ganske kjent at området var en krigssone, der kampfly var involvert. Så jeg lurer uansett på hvorfor dette flyet var der. Det kan godt være det finnes en banal forklaring. Jeg skal ikke si at jeg er noen ekspert, selv om jeg har sett noen episoder av flyhavarikommisjonen og fått med meg at menneskelig svikt skjer hele tiden.

Det jeg aldri slutter å forundre meg over er at den russiske versjonen av hva som skjer i Ukraina blir kjøpt ukritisk av enkelte. Er det noe som er sikkert er det at i krig er det meste lov, og vel så det, når det gjelder manipulasjon og løgn, fra begge sider. Jeg har ikke gått i dybden av materien når det gjelder denne nedskytingen, eller hva det var; hvis jeg hadde trodd at jeg skulle bli klokere hadde jeg gjort et forsøk. :slight_smile:

Det som imidlertid for meg er ganske sikkert, er at den ukrainske nasjonen fører en rettferdig kamp mot Russland.

1 Like

Hadde det ikke vært for det faktum at de ikke har noen som helst grunn til det, og derfor skulle ha brukt kreftene på å rydde opp i eget korrumperte hus.

1 Like

Jeg tror ikke det er så enkelt, men at det ofte er slik er sikkert nok.

Det som er vilt, er at ukrainske nasjonalister som i sine hoder fører en rettferdig kamp mot overgriperen Russland, antagelig vil mene at nedskytingen av flyet (hvis det var ukraina som sto bak) var en taktisk god operasjon. Ikke alle, langt ifra, men mange. Krig korrumperer, det normale paradigmet må vike; raseriet åpner for nye virkeligheter.

Du beskylder meg ofte for å være et troll, som kommer med påstander som ikke er underbygget. Hva med deg selv? Nå er jo en slik påstand du kommer med her ganske generell og lite konkret, men allikevel kunne det vært interessant å høre hvorfor du mener det

Helt enig. Både Russland og Ukraina burde bruke mer energi på det.

Jeg kjenner begge versjonene. NATO is Hitler-historie-versjon. Putins versjon er som Kissingers versjon.
Mer interessant er at Yemen ødelegger den Saudi-Arabiske hæren idag, liksom skjebnen til Ukrainske hæren i Donbass 2015. Donbass er en ufattelig historie, noe ikke engang Putin vil snakke om.

Legg merke at når Houthiene gjr framskritt (som senkning av 11 S-A krigsskip) blir det hele framstill som Iransk aggresjon. Media aksepterer ikke nederlag i Yemen, og vil helst at ingen skal skjønne at EU vil kollapse i krig uten kontrol av Yemen

1 Like

Ja? Og du er helt sikker?

Jeg diskutert med slike som deg mange ganger i 2015, til dere fant ut at kommentarer skulle stenges
.
Stoltenberg hevdet at uansett om man liker tilfeldige grenser eller ikke, man må akseptere grensene for å ikke skape kaos i verden. Stoltenberg er en idiot på det punktet, men jeg hørte aldri NRK ta avstand fra hans nazisme

2 Likes

Det var nok ikke meg

1 Like

Denne nettsiden er full av slik underbyggelse, og du har ennå ikke fått det med deg. Å trolle for det, er min simple plikt.

1 Like

Skal man beskylde noen for å drive desinformasjon, så bør man først sette seg inn i saken.
Sitat Dagbladet:

“Telefonsamtalen fant sted drøye to uker før nedskytningen av MH17”

Videre:

"Selv om JIT også på en rekke andre felt også knytter DPR til myndighetene i Russland, anklager de ikke Russland direkte for å ha gitt noen ordrer til opprørere.

I stedet ber JIT vitner om informasjon, og stiller underveis i den lange redegjørelsen konkrete spørsmål om hvert felt de redegjør for.

De er særlig interessert i vitner som kan avgi forklaringer om kommandolinjene i DPR og hvilken rolle «russiske myndighetspersoner kan ha hatt».

Hvorfor Nistad mener dette er å bedrive desinformasjon, er ikke like klart.

Kan ikke huske at dagbladet var bekymret for folks ved og vel…

De skrev ikke på den måten om nedskytingen av et sivilt Iransk fly av USA’s marine… Rare greier :stuck_out_tongue: Kan ikke skjønne hvorfor.
Og hvis det hadde skjedd igjen, så ville de fått det til å se ut til at Iran er selv skyld i det, så da er det regjeringens feil at et fly styrtet. Og oppmanet til opprør på gatene i Teheran. Selv om det finnes bevis for at flyet ble skutt ned… For vi kan jo ikke høre på hva stat-styrt eller -eide mediaselskaper sier. Kun på hva kapital-styrte media sier.
Selvsensur er så inn i de grader etablert at ingenting overrasker meg noe mer med dette kontrollerte media-imperiet.

1 Like