Nyheter MDTV Forum Om Doner

Broilerne som leder Norge

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/06/broilerne-som-leder-norge/

En gang i tida hadde medlemmene av Norges regjeringer solid yrkeserfaring. I dag er de broilere, det vil si de er alet opp i de politiske rugekassene som partiapparatene er, og er uten den yrkeserfaringa som skal til for å forstå hvordan vanlige mennesker lever. En overdrivelse? En tendensiøs polemikk? Ikke akkurat. Vi har tatt…

Vi får som fortjent. En gjeng brødhuer har kuppa landet - og vi trur det hjelper å stemme. George Carlin burde vært obligatorisk for alle - til frokost. Det lages ikke sånne folk som dette lenger. Bare snowflakes og pjuskefiddinger.

DSAK: https://www.facebook.com/notes/trond-andresen/de-gule-vestene-i-frankrike-og-valget-i-danmark-noen-tanker/10161749428530177/

Jeg bare gir meg ende over for Trond Andresen! Han tar ståa så på kornet gang etter gang, at det bare er en fryd å lese. En sann glede:-)

Sånn går det når barn blir tatt alvorlig, når de erklærer at de vil bli statsminister.
Når vi skulle ha forklart dem, at statminister er ikke noe du velger å bli, -det er noe andre velger deg til.
Men det ville forutsette at vi skjønte såpass selv, og det gjør vi åpenbart ikke.

Ja, mager yrkeserfaring. Men det ser jo ut som disse folkene er i relativt god stand. Hva har de levd av?

Dette har vi rotet oss inn i selv ved å godkjenne indirekte valg gjennom partier der de politiske lederne egentlig velges innen partiapparatet, ikke som selvstendige representanter for folket fra hvert fylke (ordet “fylke” er beslektet med “folk”). Det er bare slik broilere kan oppstå. De ruges fram innen rammen av partiapparatet så og si.

Dette er skinndemokrati. Med et mer reelt demokratisk system ville vi valgt folkelige representanter fra hvert fylke og hvor hvem som helst kunne stille til valg som ville. Sjansen er stor for at folk med mer reell livserfaring/arbeidserfaring og gode resultater ville bli valgt tror jeg. De ville også være mer reelle representanter for sitt fylke og ikke underlagt noen partipisk.

Du har rett, et veldig bra innlegg som kan anbefales på det sterkeste!

Etter å ha snust på lokal-demokratiet er jeg ikke like sikker. Jeg tror på lodd-trekning, det er slik Herren anbefaler det.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med “loddtrekning og Herren”, men uansett; det systemet vi har nå går til helvete på 1. klasse spør du meg, så jeg vil gjerne ha noen alternativer… :sweat_smile:

Hvis du ikke vil lese Bibelen, kan du prøve å lese “Napoleon of Notting Hill” i sommer, der blir prinsippet forklart.
selv om det ikke er poenget med historien - som uansett er svært relevant.

Noen er alltids i stand til å jukse med loddene, også …
Det er dessverre ingenting i menneskehetens historie som tyder på at “Wem Gott ein Amt gibt, dem gibt er auch Verstand” - for ikke å snakke om moral, forresten.

Et sitat tillagt Mark Twain: “Hvis valg betydde noe, ville Makten aldri ha tillatt det”.

Da venter tjære og fjær…

Ikke når vi utnevner i Guds navn, - vi skal ikke misbruke det. Men det har da skjedd noen ganger, at folk har steget opp til å bli gode ledere, uten at noen ville ha trodd det - i utgangspunktet. Det vet jeg, for jeg er leder-connoiseur. Jeg elsker å jobbe under gode ledere.

Gode ledere for en nasjon er ikke det same som gode ledere for en bedrift. En leder for en nasjon har to valg, enten lytte til folket, eller havne i samme kategori som Stalin, Lenin, Hitler, Mao, Mussolini, Mugabe osv. Hvor havner erna, støre, siv osv.

Jeg vil dra det så langt som å hevde at det heller ikke er gitt at om en har ledet noe godt, at en kan lede alt.
Målet må jo være at vi går mest mulig på selvstyr, også i bedrifter. Men jeg tror nok jeg hadde vært litt mer velvillig til de nasjonale lederne, hvis jeg hadde kunnet respektere dem som ledere.

Terry Partchetts Sam Vimes filosoferte om sin oppvekst i lavere middelklasse, der alle husene var nymalte, mens matskapet sto tomt. Frykten for fattigdommen er mye sterkere i middelklassen, enn i hos arbeidsfolk - der det er mer normalt å være blakk.