Nyheter MDTV Forum Om Doner

Britisk program for "kontrollert spontanitet" etter terrorangrep

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/05/britisk-program-for-kontrollert-spontanitet-etter-terrorangrep/

Et hemmelig program fra den britiske regjeringa har gjort forberedelser for hvordan opinionen skal formes etter terrorangrep. Blant annet har programmet lagt opp til tilsynelatende spontane reaksjoner på gatene og i sosiale medier. Dette går fram av en avsløring i nettavisa Middle East Eye (MEE). Programmet har testet ut bruk av såkalte #hashtags i sosiale…

Det er vel verdt å minne på at George Orwell var brite og at 1984 handler om Storbritannia, men at den samme britiske kontrollstaten fikk folket til å tro den handlet om Stalin og Russland.

Jeg tror godt du kan legge på noen hundre år. George Orwell er Jørgen Urkilde på norsk, og det er mer enn to hundre år siden engelsk mistet en haug med ord og forstavelser som gjorde det vanskelig å forstå hvordan fortiden tenkte. Noe forøvrig det gjøres et poeng av med nytalen i 1984.

For alle oss hvite niggere, så er dette noe vi har kjent, så lenge vi har vært det. Vi har alltid vært beta-testen.
Det ser heldigvis ut som konseptet er utbrukt, og at det er kun de selv som fortsatt lar seg lure.

Både bruk av klakører og gråtekoner har lange tradisjoner. Men dette faller kanskje best under begrepet astroturfing.

Også kom jeg over uttrykket social proof, som var nytt for meg (ikke innholdet, men uttrykket), og som jeg ikke aner om vi har noe godt norsk begrep for:

Social proof , a term coined by Robert Cialdini in his 1984 book, Influence , is also known as informational social influence . It describes a psychological and social phenomenon wherein people copy the actions of others in an attempt to undertake behavior in a given situation.

Social proof is considered prominent in ambiguous social situations where people are unable to determine the appropriate mode of behavior , and is driven by the assumption that the surrounding people possess more knowledge about the current situation.

The effects of social influence can be seen in the tendency of large groups to conform to choices which are either correct or mistaken. This is referred to in some publications as the herd behavior . Although social proof reflects a rational motive to take into account the information possessed by others, formal analysis shows that it can cause people to converge too quickly upon a single distinct choice, so that decisions of even larger groups of individuals may be grounded in very little information

Man benytter seg av saueflokkmentalitet, m.a.o.

det verste er at det blir som en feed-back -loop, der en snart ikke vet opp fra ned: