Nyheter MDTV Forum Om Doner

Britisk etterretning skapte "borgerjournalister" i Syria som ledd i krigen

Originalt publisert på https://steigan.no/2020/02/britisk-etterretning-skapte-borgerjournalister-i-syria-som-ledd-i-krigen/

Dokumenter som er kommet nettavisa Middle East Eye i hende viser at britisk etterretning har spilt en nøkkelrolle i å skape det nettverket av såkalte «citizen journalists» – «borgerjournalister» – som har vært et viktig ledd for å mobilisere støtte til Storbritannias og Vestens krigføring mot Syria. Middle East Eye skriver: «Den britiske regjeringen etablerte…

4 Likes

"etterretning styrte også hvem britiske journalister fikk snakke med i «opposisjonen» og hadde gjerne forberedt disse «talsmennene» på forhånd slik at de visste hva de skulle fortelle mediene.

Jeg husker godt hvordan en maskert syrisk aktivist bosatt i Istanbul fikk tale i en time uimotsagt på Skavlan(?) ca 2014, der programoppsettet var laget for å skape en maksimal følelsesmessig reaksjon hos publikum.

2 Likes

Jeg husker også det interjuet, hvor vi ikke kunne få se ansiktet fordi “familien ville bli straffet” av Assad.
Engelsken var flytende.
Assad gir amnesti til opprørere som legger ned våpnene. White Helmets representanten løy oss ansiktet.
La oss aldri glemme hva Skavlan er.
Tidligere var Pussy Riots invitert til Skavlan.

Pussy Riot = største dritten jeg har sett

Det er derfor vi for 9 år siden tok valget at det ikke engang er verdt å eie en TV. Vi bruker internett for å finne oss frem til info og ofte tror ikke vi på det vi leser eller ser. Det sies jo at bilder ikke lyger men det var nok bare sant før bilder og videoer kunne manipuleres. Så når man nå vet det, hva er poenget med å sitte foran en boks som lyger?
Som regel lytter vi til de gode gamle musikere og grupper mens vi leser både klassikere og nye bøker. Langt mer rolig og lettere å faktasjekke samtidig som det er informativt, spennende og underholdende.
Søren, tror jaggu at gubben og jeg ble født i feil tidsalder.