Nyheter MDTV Forum Om Doner

Blir dette den nye robotarbeideren?

Originalt publisert på https://steigan.no/2018/09/blir-dette-den-nye-robotarbeideren/

Salget av industriroboter nådde en ny topp i 2017 med 387.000 solgte enheter. Det er en vekst på 31 prosent fra året før. Det var Kina som sto for den største veksten med 58 prosent, mens salget i USA økte med 6 prosent og i Tyskland med 8 prosent. Dett går fram av World Robotics…

3 Likes

Ja ,vi går da inn i robotalderen.
Ingen aner konsekvensene av dette eksperiment !

Gamlefar dreide 640 topputstyr på en 8-timers dag. 640! En vanlig irriterende arbeider dreide sjelden mer enn 50, og jeg, selv om jeg la meg i hardsælan, klarte ikke mer enn 150. Aldri vil noen industrirobot eller ekoskjelett-arbeider gjøre opp igjen dette etter han, garanterert!

Selv sendte jeg vel gjennom omkring 20.000 m3 plank gjennom kløyva etc. under min tid på gølvet, før jeg plutselig ble kastet ut ei eftasstund, som takk for innsatsen. Men nå ser det jammen ut til at utkasteren blir nødt til å sende gjennom 20.000 m3 plank gjennom kløyva etc. selv, skal han klare seg. Det hadde han nok ikke regnet med! Slik jeg forstod ham mente han at han var så kul at alle ville arbeide for ham og yte full innsats for en slik likandes fyr, men nå er nok realitetene i ferd med å innhente ham. Faktum er at skal dette gå bra må han opp klokka 5 og arbeide til klokka 5, og fylle to flissekker om dagen. Når han har sendt gjennom sine 20.000 kubikk plank og slitt ut 20 par arbeidssko, da skal jeg jammen ta ham i hånda og gratulere ham som likeverdig :wink:

Dette er ikke noe eksperiment. Det er en utvikling, og det er kapitalismen som undergraver seg selv. Kapitalproduksjonen stopper opp.
Spørsmålet er om dagens superkapitalister er avhengig av å produsere ny kapital eller om de kan gå over til andre styringsformer. De har ressursene og de har våpen. Oss driter de i.

4 Likes

Man må huske på at roboter ikke er gratis, de må produseres og de må også driftes.

For et land slik som USA er det viktig å få bygget opp sin egen robotproduksjon for å ikke få for store underskudd på handelsbalansen (produksjon av roboter vil også skape arbeidsplasser). Store land kan på sikt få flere millioner roboter. Disse bruker strøm og denne strøm må også produseres. Blir det energimangel vil robotiseringen kunne stoppe opp, og kanskje øker også energiprisene kraftig. Noen kan lide den skjebne at først blir de arbeidsledige pga robotisering, dernest øker energiprisene pga robotisering og fattigdommen forsterkes. (Og på toppen av dette opplever man kanskje også at jorbruket begynner å produsere bioenergi fremfor mat, de med mest størst kjøpekraft bestemmer).

2 Likes