Nyheter MDTV Forum Om Doner

Blendverk

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/08/blendverk/

Av Øyvind Andresen. Professor ved BI og tidligere minister Gudmund Hernes (Ap) skriver en kronikk i Klassekampen 7. august under tittelen «Et yoghurtbeger i Paris» der han retter et angrep mot Erna Solberg fordi hun ikke styrer markedet og innfører forbud mot drikkevann og yoghurt i plastemballasje. Han (mis)bruker til og med Marx som vitne…

Det verste er at han utgir seg for å representere både marxister og sosialister, slik at de som ikke kjenner til forskjellen, tror at han faktisk gjør det.

Det samme problemet går også andre vegen. Allerede i 2008 oppdaget jeg at jeg fant den mest presise kritikken av systemet, og det som pågikk, hos bloggere tilknyttet finans-verden. De var så godt som alle erklærte kapitalister, og de fortalte meg at folk som Bush, Greenspan og Poulson ikke bedrev kapitalisme, men planøkonomi. De lærte meg at kapitalisme betydde noe helt annet for mange, enn det jeg hadde lært å betrakte som det.

Blendverk: Tittelen gir en utmerket anledning til igjen å anbefale et altfor lite lest og omtalt litterært mesterverk av østerrikske (opphavsmessig spansk-jødiske) Elias Canetti, romanen Die Blendung/ Forblindelsen fra 1935, første gang på norsk ved Nils Magnus Bugge i 1993.

Canetti ble tildelt Nobelprisen i litteratur i 1981.

Fantastisk roman. Og stakkars mann. Kvinnfolk er noen jævla udemokratiske hyklere!!

Men Erland, da! :astonished::
Er det noe du vil snakke om? :hugs:

Eller er det bare nåværende regjering og en viss trio (som strengt tatt er en del av en kvartett), som er problemet?