Nyheter MDTV Forum Om Doner

Atlantic Council advarer mot steigan.no

Originalt publisert på https://steigan.no/2018/12/atlantic-council-advarer-mot-steigan-no/

Av Pål Steigan. Atlantic Council, som erpådriver for den nye kalde krigen og som nylig foreslo terroraksjon og militære provokasjoner i Azovhavet som meget lett kunne ha utløst den tredje verdenskrigener i full sving igjen. I god gammel kaldkrigsånd skal den indre fienden pekesut. Det er Joseph McCarthys og J. Edgar Hoovers ånd som går…

4 Likes

Det er jo en liten fjær i hatten, det. Gratulerer! Nå skal det sies at kvaliteten på dette tøyset fra de krigskåte tullingene er på høyde med sjømannskapet til 4 milliards-amatørene på Helge Ingstad. Selv gullfisken rister på huggu. Men likevel…c",)

5 Likes

Gratulerer. NATOs viktige talerør Atlantic Counsil frykter www.steigan.no.

6 Likes

Dette kan fungere som reklame for Steigan.no.
Feks bør alle innflytelsesrike personer og andre som ønsker å skjerpe sin egne standpunkter, lese Steigan.no om ikke for annet for å få sjekket ut motargumentene.

Atlantic Counsil & co kan jo prøve ut å drive kvalitetsjournalistikk feks ved å finne fram til hvordan man skal kunne rettferdiggjøre den utsulting som nå foregår av befolkningen i Jemen, ved å forklare hvorfor det er helt påkrevd og moralsk riktig å sulte ihjel 14 millioner mennesker i Jemen. USAs blokade av Irak i sin tid første til at ca 2 millioner irakere døde av sult og sykdom (inkl 500.000 barn). Her kan man sikkert låne argumenter bla fra Madeleine Albright, om ikke annet kan man låne argumenter fra Nazi-Tyskland når det gjelder masseutryddelse av hele folkegrupper.

5 Likes

Hvis man ser på forsida av publikasjonen vil man se bilder og noe som ligner på arkivkort for 4 personer - som jo passer bra for den forstokkede kaldkrigs-mentaliteten som hersker i Atlantic Council - de har sikker fortsatt arvete gammeldagse kortarkiv over folk som er uenige i dem :slight_smile:

Et av bildene er fra FrPMedia/Wikimedia. Jeg greier ikke helt identifisere hvem det er (det er en vakker sladd over øynene) men mener det er Frps Tor André Johnsen (?) - lager Atlantic Council egne overvåkningsarkiv - noe for datatilsynet?

1 Like

2 Likes

Det er bra Atlantic Council følger med og advarer mot denne meget suspekte og anti-amerikansk innstilte nettavis. Hadde de ikke gjort det, ville jeg forlangt å få tilbake penga. I hvert fall ikke kjøpt noen ny steigan.no-T-skjorte. Makan.

3 Likes

Putin%20og%20jeg

• Bogen. Ex ‘Vår mann i Moskva’, om ikke betegnelsen ‘landssviker’ passer, så skulle vel medløper [til haukene i Pentagon] sitte som et skudd . . . . . . .
1 Like

Den som forgifter den politiske arenaen, er jo du, Pål Steigan. Alle dine kvasi-analyser som ikke er annet enn oppgulp fra RT, gjør deg like stemplet som de rød-brune i Kreml. Alt ditt vøvl om nazisme i Ukraina, er ferdigtygd materiell som er levert deg og dine politiske våpendragere i Nasjonal front i Frankrike, La liga, og flere andre politiske aktører i et samrøre av ekstreme Nasjonalister på begge ytterfløyer. Nå sist har du fått Carl I Hagen som din politiske venn. Lykke til! Men at du ikke har skam ved å føre din kamp mot det mest undertrykte land i Europa, bar for å sikre Putin sin realisering av Eurasia. Da aksepterer du brudd på folkeretten, du svelger rått drap på tusenvis av sivile Ukrainere, bare for at Putin skal fylle sin private konto (som den statskapitalistisk orienterte du er. Du har tidligere bedt meg holde meg unna personangrep på deg. Men det er ingenting, sammenlignet med dine kontinuerlige angrep på mitt land, dokumentert med en haug av løgner fra RT. Og du nekter konsekvent å svare på om RT har deg på lønningslisten. Er du skamfull? Jeg har faktisk klart å få til konstruktive dialoger med mennesker som komuniserer på forumet ditt. Det har je glede av all den tid dialogen kan gå på hvordan Ukraina kan utvikle sin selvstendighet og økonomi. Da er temaer som reformer i rettsapparatet, korrupsjon og lignende temaer oppe. Men så tråkker du hele tiden i den salaten med din ekstreme lojalitet til fascisten i Kreml, og spyr ut dine løgner. Igjen - og til slutt: eier du ikke skam, moral og journalistisk interesse?

1 Like

Har ingen tro på at du eller kompisen din bor i Ukraina, Olaf!
Når du skriver om ukraina høres det ut som noe du har lest på nettet.
Men til tross for at jeg tror dere er “provokatører fra trollfabrikken” skal jeg svare på ditt innlegg.
Du vet vel hvor “trollfabrikken” ligger? :wink:

Det første du må finne ut av er hvordan vår globale verden fungerer, og det er mange bøker jeg kunne anbefalt, men jeg nøyer med med å linke til et foredrag med professor Peter Phillips fra USA.
Foredraget handler om the The Global Power Elite, og holdes på Sonoma State University.

Når du har sett dette kan du lese linken under, da får du et bitte lite bilde av hva som foregikk når sovjet ble oppløst. Lykke til…

http://www.voltairenet.org/article185870.html

Hva står det i punkt 3 på lista “14 bud for kritisk tenkning” hos “Ingen liker å bli lurt” ?

Du må jo få lov til å tro hva du vil om hvor jeg bor. Det interesserer meg ikke. Og du må tro hva du vil om propagandaen fra Russland. Du skjønner tydeligvis ikke at propagandaapprater til Kreml har nok penger til å betale professorer som f. eks. Bjørn Nistad, den du referer til og mange andre, for å skape et skinn av legitimitet. Men løgner blir ikke en sannhet, selv om de repeteres mange ganger. Analysen til denne professoren er utrolig svak, med faktafeil om de russiske oligarker, og om KGB-agenten. Hvorfor tror du Steigan har gått så hardt ut i sin kritikk av Fakta. No? Fordi de prøver å ramme fake news som bl. a spres på denne bloggen.

1 Like

Noen må ha ting inn med teskje, Olaf.

Når sovjetunionen ble oppløst startet en omfattende utplyndring av Russlands verdier.
Banker, forretninger, fabrikker, eiendommer og naturressurser ble solgt til en brøkdel av den reelle verdien. Russiske oligarker samarbeidet tett med Eliten fra USA og EU, og disse menneskene “ranet til seg” astronomiske summer under Jeltsin-perioden.

Dette førte selvsagt til et katastrofalt sammenbrudd i økonomien, og det russiske folks levestandard falt til et nivå man ikke hadde sett siden stalintiden.

Vestlig media hyllet Russlands overgang til et liberalt demokrati, endelig har Rusland blitt som oss! :open_mouth:
At helsevesnet kollapset, at sykehus og klinikker ble stengt, at epedemier brøt ut og at griske eiendomsmeglere tok over folks boliger med makt, det glemte vestlig media å skrive om.

For å gjøre en lang historie kort Olaf, når Putin ble president stanset han noen av verdens mest lukurative utplyndringer, og gullalderen til den vestlige eliten var over. Dette er den virkelige årsaken til konflikten med Russland, alt det andre tullet er bare blendeverk og propaganda for at vanlige mennesker skal støtte Elitens konflikt mot Russland!

It’s all about the money! :slight_smile:

3 Likes

Jeg husker veldig godt da Sovjetunionen opphørte å eksistere. Det kom veldig uventa. Og mye ble skrevet om den saken i vestlige presse. Det som står klart for meg i ettertid, er at det ihvertfall ikke var vestlig etteretning som sto bak. Jeg sier heller ikke at du, Johnny, mener det - men poenget er at Sovjetunionen ikke var levedyktig. Det var dysfunksjonelt. Og det som skjedde i etterkant, med utplyndringen og det du sier i den forbindelse, viser også det. Jeg husker Gorbatsjov sa eller skrev i en eller annen forbindelse noe om «den russiske umoralen». Folk hadde ikke lært å ta personlig ansvar, de var vant til at alt ble planlagt for dem, og det var dessuten et hav av avstand mellom elite og folk. Noen tror kanskje at det såkalte oligarkiet oppsto etter Sovjets kollaps. Men det er feil; alle visste at det var eliter og maktmisbruk også under den såkalte kommunismen. Alle visste for eksempel at visse byer og visse deler av disse byene var «beskyttet». I Ukraina var Dnepetrotrovsk en slik by.

Jeg husker også veldig godt at vestlige økonomer sa; «Det Russland trenger er en skikkelig hestekur. Det vil være vondt en stund, men det er den beste måten å få landet på rett kjøl». Som du sier: Russiske oligarker samarbeidet tett med elitene fra USA…osv.

Så det er helt riktig. Den største feilen i innlegget ditt er:

Det heter DA Sovjetunionen ble oppløst.

Putin har greid « å roe ned situasjonen». Han er en sterk og autoritær leder. Men du må ikke tro at oligarkiets tid er forbi, Johnny. Det er ufattlelige store sosiale forskjeller i Russland - Og en elite som er like priviligerte som før, som i 1995, 1965 og 1905. Fattigdommen er stor, den sosiale mobiliteten lav. Det kommunistiske eksperimentet greide ikke å løse det, Putin greier heller ikke. Forskjellen er at han vil ikke. Lenin og de hadde i det minste en plan for et samfunn med mindre forskjeller og større frihet.

Som en ivrig kritiker av vestlig imperialisme og selvgodhet, har jeg mer enn en gang godtet meg når Putin har fått inn sine stikk. Men jeg greier å ha to tanker i hodet på én gang, ikke bare gjøre to ting samtidig, som å spise peanøtter og se fotballkamp. Noe jeg forøvrig aldri gjør.

For det du og andre lett glemmer i den geopolitiske blodtåka, er at den såkalte ukrainske nasjonalismen, opposisjonen mot den russiske involvering i Ukraina, handler om mennesker og realiteter. Ja, det handler om et land som er splittet, men det handler også om at majoriteten i Ukraina faktisk ønsker at Russland skal holde fingrene sine unna. Det handler om et Ukraina som historisk, på mange måter, har definert seg i forhold til Russland. Som annerledes. Det RT og Steigan vil ha oss til å tro, er at dette er fascistisk, i beste fall helt marginalt. Det er det ikke.

Mao sa noe fint og viktig, han sa at «du må vite hva du snakker om». Eller noe sånt. Det kan være greit å ha i minne i disse tider da vi med et tastetrykk kan sjekke «fakta» på alle mulige kanter.

Hilsen kompisen til Olaf

Det høres ut som Olaf har forlest seg på MSM, Johnny?

Jeg regner med at du ikke selv har vært i Ukraina og kjenner landet «fra innsiden». For hadde det vært slik ville du nok å nevnt det.

Dette er ganske avslørende, spør du meg.

Jeg skal ikke snakke for Olaf, for jeg kjenner ham ikke - men for meg ser det ut som at det er du som har forlest deg. På et eller annet. Hvis du gidder å lese poster av Olaf her på steigan.no burde det være klart at Olaf er en av de som kjenner Ukraina best.

Så kan man være enig eller uenig når det gjelder Ukraina. For min del tenker jeg at det er et tankekors at så veldig mange ser ut til å ha sterke meninger om Ukraina («det er geopolitikk») og samtidig latterliggjør de som bor der, er der.

Det er typisk vestlig.

Definitivt. En annen side ved businessen til noen av de senere mer tydelige oligarkene mens USSR enda eksisterte, og som nok var med å berede grunnen for deres fortsatte, og for enkelte av dem nå bokstavelig talt turbopregede suksess etter murens fall, var vel at de var blant dem som også ofte var bakmenn og største profittører på deler av all den - noen ganger helt nødvendige, og i hvert fall uunngåelige - svartebørshandelen som betjente et enormt marked staten ikke klarte, gadd eller ville skaffe varer til. Tror jeg.

1 Like

Gi nå ikke Sovjet skylden for oligarkiet, dette rikmannsstyret har alltid eksistert, Platon skrev jo om dette i “staten”. USA er også et oligarki, les gjerne boka av Peter Phillips: Giants, the global power elite.

Eller du kan lese her: https://steigan.no/2014/04/forskere-usa-er-et-oligarki/

Jeg glemmer ikke den ukrainske nasjonalismen, vi så jo hva som skjedde i Odessa når nynazistene fikk utfolde seg. Husk bare at konflikten i Ukraina også handler om etnisk rensing, ukrainere av russisk avstamming skal fjernes.

Majoriteten i de vestlige deler av Ukraina ønsker Russland bort, men hva ønsker majoriteten i de østlige delene?

Har vært en gang i Odessa.

Jeg har aldri gitt sovjet skylda for hverken oligarki eller korrupsjon. Enig at dette har eksistert i uminnelige tider :frowning:

"Hva står det i punkt 3 på lista “14 bud for kritisk tenkning” hos “Ingen liker å bli lurt” ?

Punkt 3 der er:
“Bevisbyrden ligger på den som påstår noe oppsiktsvekkende.”

John Færseth sitat :
"Ifølge Dugin er Russlands viktigste rival den atlantiske sfæren-i første rekke representert ved USA og Storbritania- som søker å påtvinge andre sivilisasjoner en universell “ny verdensorden”. Denne mener han det er maktpåliggende å overvinne ved hjelp av en koalisjon mellom den slaviske sivilisasjonen i Eurasia, den muslimske verden, India og den tredje verden, under russisk ledelse.
John Færseth, Ukraina, landet på grensen, Humanist Forlag, 2014, s. 244.

Hvor aktuell er denne koalisjonen, etter din mening ? BRICS inkluderer jo India, men vet du noe om Russland og hva de gjør i Eurasia?

Ifølge Newsbud og Sibel Edmonds er USA aktive der med å sette opp muslimske marionettstyrer, og grunnen i følge henne, var at Islamismen ville bidra til at de etter å ha blitt selvstendige, ikke ville legge seg under Russland, og Hillary sa i en video at årsaken til at de lærte opp Mujahedin i Afghanistan, var at USA ikke ville at Russland skulle kontrollere Eurasia, så det kan virke som det er en rivalisering om disse områdene.
Brzezinski omtalte typen Islam i disse landene som sekulær .

1 Like