Nyheter MDTV Forum Om Doner

Årskavalkade 2018(3): Klassekamp uten ledelse

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/01/arskavalkade-20183-klassekamp-uten-ledelse/

Hele samfunnets historie fram til nå har vært en historie om klassekamp, skrev Karl Marx og Friedrich Engels i innledninga til Det kommunistiske manifest. Finansspekulanten Warren Buffet sa for drøye ti år siden: «Det pågår en klassekrig der ute, og det er min klasse, de superrike som fører denne krigen. Og vi vinner!» 2018 har…

2 Likes

Jeg følger Jesus. Han er den eneste jeg har tillit til.

1 Like

Brutt sammen er det, og ikke et forventet resultat av at INGEN på venstresiden, Steigan inkludert, påpeker vanlige hvite arbeidere har ikke råd til å stifte et hjem og få barn.

Ikke er det spesielt tillitsvekkende når vi får høre om ‘arbeiderklassen’, og den hvite arbeiderklassen har erfart at sosialister med det mener penga alltid skal gå til de svakeste, og det er alltid de nyimportete innvandrerne og folk som ikke bor i Europa. .

2 Likes

Salgsprisen på boliger i dag er minst det dobbelte av produksjonsprisen, i pressområder flere ganger produksjonsprisen. Er det mulig å starte non profit boligbyggelag som bygger boliger for vertbefolkningenes arbeiderklasse? Boligspekulasjonen er noe som må være på listen over det som det må gjøres noe med, skulle de nye opprørene forhåpentlig samle arbeiderklassen i vestlige land.

Likeledes må arbeiderklassen samle seg mot privat eie av drikkevann, dyrket mark og energi som strøm. Pris på det eksistensielle for mennesker skal ikke være gjenstand for spekulasjon. Derfor må drikkevannet, matjorden,vannkraften, energi og fiskeressursene være folkets eiendom, og som sagt boligprisen skal det ikke spekuleres i. I en ideell verden. Måtte vi komme dit.

3 Likes

Svaret er helt sikkert nei, og det skulle heller ikke være nødvendig. Hadde vi f.eks hatt en venstreside som ikke var kontrollert av borgerskapet, hadde det vært langt vanskeligere å redde bankene ved å blåse opp boligmarkedet med null-rente-politikk og masseinnvandring, og da ville boligprisene sett helt anderledes ut.

3 Likes

Godt det er fler som innser at man ikke bør la seg lede av virkelige mennesker, men velger sine venner og forbilder fra mytologien og fantasien. Albert Åberg har sin helt hjemmesnekrede Skybert. Du går for Jesus, slik han presenteres av Paulus. Selv er jeg sisyfosianer, slik Sisyfos tolkes av f.eks. Albert Camus.

Har funka for meg - hele livet. Jeg kjenner ikke mytologien så godt, men jeg begynner å bli veldig godt kjent med min konge. Han har ei diger bok skrevet direkte til meg og deg og alle som vil høre.

Aford - jeg var deg for ti år siden. Jeg sa omtrent akkurat det samme til min udøpte, -og ateistisk oppdratte sønn.

Jeg hadde sjekket ut ideologien tilhærværende redaktør, vært aktiv i fagorganisasjonen og til og med hatt en runde i lokalpoltikken. Alt jeg kunne se var at vi klarte ikke å bli noe bedre uten Gud, enn vi hadde vært med han - og siden han ikke fantes, så var vi ganske enkelt fortapt.

Han svarte meg så merkelig om ører og høre og øye og se, og trær uten frukt og en masse rart - men likevel kjent. Jeg spurte hvor han hadde det fra og han svarte at Jesus sa det. Jeg vet ikke helt hvordan det hadde seg at jeg stoppet opp og at det første blikket mitt traff var Ny-Testamentet som ved en feil hadde lurt seg inn i huset. Men jeg kjente ei hånd på den høyre skulderen min og en stemme som som lett oppgitt, sa: “Vil du høre etter nå?”

Jeg ville virkelig ikke - men jeg klarte ikke annet enn å åpne boka, og lese Matteus - og selv om det han lovet ting jeg ønsket, visste jeg jo at det ikke var mulig å forbedre oss gjennom bare å prøve å følge han.
Til det kjente jeg meg selv altfor godt. Forresten så var han jo uansett død. Tenkte jeg, og slo igjen boka.

Men det ga meg ikke fred, for jeg hadde så inderlig ønsket at vi kunne få en slik verden - uten at jeg kunne begripe hvordan det kunne skje. Så jeg åpna boka på nytt og fant Johannes første kapittel, vers en - og der satt det gitt.

Jeg vil si med C.S.Lewis at jeg kom “kicking and screaming” til troen, men jeg vet at jeg aldri hadde hatt mage til å legge ut på den mørke reisen i verdens elendighet, jeg har vært på de siste ti årene. Det vet jeg helt sikkert. Jeg vil si jeg er imponert over at folk som deg orker.

2 Likes

Jepp. Og den heter “Den levende naturen”. Største og beste boka, det.

1 Like

Jeg må vel strengt tatt si at jeg er en Esoterisk Kekist, da jeg var med på starten. Jeg tror jeg rakk å snakke om litt om memet ‘meme magi’ rett før jeg ble bannet sist, men husker jeg riktig så ble alt jeg hadde skrevet slettet.

For min del sluttet det å være moro, når de mest ivrige ble politisk korrekte, så de ikke skulle få problemer i hverdagen eller slettet fra Youtube.

En dansk artikken om emnet, som jeg fant morsom.

Den utæmmelige kraft
Magisk aktivisme som reaktion på det reaktionæres genkomst

https://tidsskrift.dk/kok/article/view/111744/160706

1 Like

Boligmarkedet er den eneste økonomiske politikken, og siden vi norske damer er like grunnlurt som mannfolka, så velger vi å halse oss igjennom livet, i jakt etter ytre annerkjennelse og større bolig, i stedet for å leve det gode liv mødrene våre levde - med overkommelig hus og økonomi til å ta det litt piano.

2 Likes

Joda, men arbeiderklassedamene (og de uten gård og grunn) har alltid slitt, og ungene deres har alltid gått for lut og kaldt vann når mor måtte jobbe og jobbe. Men det som forundrer meg enda mer, er at elitens kvinner ofte heller ikke passet ungene sine, men de hadde i det minste tjenere å overlate dem til.

Du har vel et poeng der. En ting jeg lurer på, er om mange av de professjonelle feministene er lesbiske, da mødre ikke har tid til å være yrkesfeminist. I Norge, som har relativt normale feminister sett i forhold til Sverige og USA, så var det vel mye vanlige kvinner som drev krisesenter og slik, og da oppdaget de at kvinner like ofte kunne være overgriperen. I Sverige og USA ser feministene ut til å jobbe i media og på universiteter, og det ser virkelig ut til å være feil medisin.

Når jeg vokste opp på 80-tallet var det mulig å ha kone, to barn og et lite hus på en postbudlønn. Den ene bestefaren min hadde hus og fem barn på en snekkerlønn.

‘Noen’ har hatt en interesse av å holde opp fortiden som ren utbytting av ideologiske årsaker, og det gjør det vanskelig å vite hvordan folk egentlig hadde det.

1 Like

Joda, men åttitallet var jo preget av både velferdsstat og arbeidslivsrettigheter. Og ganske stor grad av likestilling, forresten. Jeg tenker mer begynnelsen av nittenhundretallet og bakover.

1 Like

Jeg vet egentlig ikke her heller. Norge hadde verdens høyeste levealder på 16 og 17-hundretallet. Få ville vel mene at innvandringsmotstandere gir et riktig bilde av multikulturelle byer i dag, og tilsvarende blir det for gruppen av sosialistiske historieskrivere når man snakker om tiden før sosialismen ryddet opp i alt.

At noe ble et så stort problem at det måtte gjøres noe med, betyr ikke at problemet var stort, siden ennå tidligere tider ikke gjorde noe for å løse det. Martin Luther var tiggermunk som barn, og på den tiden hadde innføring av penge-økonomi gjort dette umulig. Før overskuddet fra gården kunne selges, så ble det gitt bort, og gikk du fra gård til gård da, så hadde den ene et par egg, den andre et brød, osv.

1 Like

Takker, det ser ut som noe jeg skal lese, tror jeg. :slightly_smiling_face:

Jeg har kun personlig kjennskap til to krisesenter-historier, og jeg har ikke særlig sympati med noen av de “krise”-rammede. Men jeg kjenner også til hjem der naboer fungerte som krise-senter i åresvis, uten at det hjalp noe særlig.
Jeg har mest sansen for metoden Terry Pratchett beskrev i “The Wee Free Men”. I følge han så ble familie-vold straffet ved at landsbybefolkningen tok med seg panner og kjeler og sto og slo på utenfor døra til den voldsherjede familien. Denne “musikken” signaliserte at nok var nok, og dersom det ikke ble slutt så ville vedkommende bli jaget fra området.
Det er nok også bakgrunnen for det engelske uttrykket" come out and face the music".

2 Likes

Det hjalp sikkert på livskvaliteten.At menneskene rundt deg vet og har sympati, gjør det mye lettere å leve med.

I dag er hovedproblemet atomisering, og det er kanskje en veldig stygg ting evolusjonært, da ensomhet var utenkelig for våre forfedre.

1 Like

Jeg kom på at jeg hadde denne:

Vi trenger ikke ledere, så mye som sannheten:

Mine damer og herrer, George Galloway:

Det som gjorde han legendarisk: