Nyheter MDTV Forum Om Doner

Är Gui Min-Haj en bra demokratisk symbol?

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/01/ar-gui-min-haj-en-bra-demokratisk-symbol/

Leserinnlegg. Av Anders Persson Det talas om att ett sätt att stödja kampen för demokrati och yttrandefrihet i Kina, är att stödja en “konkret kampanj” för Gui Min-Haj, den i Kina kidnappade och fängslade svensk-kinesiske regimkritikern. Det verkar vara en bra idé, men innan vi startar kan det vara bra att ta reda på vem…

Bra research! Jeg likte særlig den med en “trafikförseelse" som viste seg å være uaktsomt drap.

Når den katolske kirken hadde presserende behov for helgener av politiske grunner, tok de bare ofte tvilsomme lokale krigerkonger eller folk som hadde utøvd ‘mirakler’, uten å se for nøye på bevisene. I enkelte tilfeller var de bare legender - oppdiktede personer.
Da Vatikanet hadde husrengjøring på 1960-tallet, fjernet de mange hundre helgener, manger fordi miraklene ikke holdt mål. Det var lite populært blandt mange troende.

Det är något lurt i det hela. Affären Gui Minhai blir allt egendomligare:

5.1 Enligt Margot Wallström arbetar UD arbetar “väldigt hårt” med den svenske förläggarens fall.

17.1 Författaren Kurdo Baksi går, med anledning av fallet Gui Minhai, till angrepp på Kina i en debattartikel i SvD

24-25.1 En vecka senare deltar Baksi tillsammans med Angela Gui, svenska ambassadören Anna Lindstedt, kinakännarna Cecilia Lindqvist, Torbjörn Lodén på det hemliga mötet på Sheraton Hotel

28.1 Angela Gui, som bor i England, engagerar sig för att hindra kinesisk TV att etablera sig Storbritannien, detta 3-4 dagar efter mötet på Sheraton.

30.1 Enligt SvD 28.1 ska Baksi ordna en maifestation för Gui denna dag.

3.2 I en “exklusiv” intervju i SvD berättar Angela Gui om det hemliga mötet på Sheraton utan att dock nämna vilka som deltog.

13.1 Tio dagar senare avslöjar Angela Gui på sin blogg mer om mötet på Sheraton, bla att Anna Lindstedt var där. Det är nu detta blir en stor “affär” i svenska medier.

Detta “luktar”. En dotter vars priritet är att få ut sin far från Kina skulle näppeligen agera på detta provokativa och nyckfulla sätt, såvida det inte fanns en annan agenda i bakgrunden.