Nyheter MDTV Forum Om Doner

Apple flytter produksjonen av Mac Pro fra Texas til Kina

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/07/apple-flytter-produksjonen-av-mac-pro-fra-texas-til-kina/

Datagiganten Apple har vært under sterkt press fra Trump-administrasjonen for å redusere sitt samarbeid med Kina. Ikke minst har dette presset økt kraftig etter at Trump fattet vedtak om økonomisk unntakstilstand. Dette er en utrykkelig ordre om å føre krig mot utenlandske konkurrenter på det teknologiske området. Ingen land eller selskaper er nevnt, men dette…

1 Like

Dette er vel i så fall en avgjørelse fra Apple helt i strid med den offisielle politikken til regimet i USA akkurat nå? I så fall er den vel et uttrykk for at Apple ser det som den eneste måten selskapet kan overleve på?

Skal man produsere for det kinesiske markedet kan det være smart å flytte produksjonen til Kina. Fra Kina kan man også eksportere til andre land uten å bli rammet av toll. Hoveddelen av produksjonen til Apple kan foregå i Kina.
Dessuten er kinesisk arbeidskraft billig, slik at fortjenesten kan bli større ved å produsere i Kina fremfor å produsere i USA. (Visstnok skal arbeidskraften i Kina koste 10% av hva den gjør i USA). Bernie Sanders hadde en annen angrepsvinkel på dette enn det Trump har, Sanders ville skattlegge hardere den profitt som USA selskaper og eiere tjener i utlandet

2 Likes

Apple er nok på veg til et helt annet sted.

Fra wikipedia:

In February 2015, Apple opened their new 180,000-square-foot headquarters in Herzliya, Israel, designed to accommodate approximately 800 employees. This is Apple’s third office located within Israel; the first, also in Herzliya, was obtained as part of the Anobit acquisition, and the other is a research center in Haifa

1 Like

Jeg mener: Når Apple går til et slikt skritt i strid med egne myndigheter, må det vel bety at de ser på det som en langsiktig skjebnetung avgjørelse? Noen som kjenner til innsidevurderingen i Apple?

Jeg tror ikke at det finnes noen lov i USA som forbyr selskaper å flytte sin produksjon ut av landet. Det hele dreier seg vel egentlig om en henstilling fra Trump om å forbli i USA. Når man ikke bryter lover kan ikke Trump gjøre noe med det bortsett fra å endre på lover og bestemmelser. Apple skal feks konkurrere på verdensmarkedet med lignende selskaper fra andre land, og da oppstår det et press om å redusere kostnadene og å øke profitten samt å øke produksjonsvolumet for å oppnå større stordriftsfordeler (altså markedets jernlov).

1 Like

Man får ikke indrefilet til pølsepris. Min første Mac varte i 10 år, min andre 5 år og nå har jeg fått mail fra dem om at min tredje kan selvantenne om jeg ikke bytter batteri. Det var ca etter 2 år. Regner med at det neste produksjonsstedet vil være Bangladesh og den vil ha en levetid på 14 dager. Men da selvfølgelig leaset med livstidsabonemang

2 Likes

Ingen av de store amerikanske Tech-gigantene virker å like Trump. USA er på en måte et land i krig med seg selv bl.annet fordi den Demokratiske (partiet) siden nekter å godta valgresultatet og jobber intenst for at han ikke blir gjenvalgt. Google sensurerer bort positiv Trump-omtale i søkefeltene, og i mai ble Jen Gennai, “Head of Responsible Innovation, Google” filmet med skjult kamera der hun sa at Google jobber for å unngå “the next Trump situation”.

Det ser mao. ut til at disse gigantene ser det som sin plikt å påvirke demokratiske valg ved å forme velgermassen og stå over Staten selv. Å flytte arbeidsplasser fra USA til Østen er sikkert en passende måte ifølge dem å straffe Trump på.

1 Like

Huff da. Jeg blei overtalt av min eks å kjøpe Mac for 1 1/2 år siden. Den fungerer fortsatt helt som i begynnelsen og jeg har ikke fått noe varsel om batteri (ennå). Men jeg liker ikke hvordan den fungerer ift. Windows-baserte. Klarer ikke å venne meg til den, så neste gang blir det nok noe annet :smiley:

" Hei,
Apple har oppdaget at et begrenset antall av MacBook Pro (Retina, 15-inch, Mid 2015) har en fil som gjør at batteriet kan overopphete og utgjøre en brannrisiko. Siden du eller ditt firma har kjøpt en maskin av denne modellen ønsker vi å informere deg om dette.
Her følger en liste over viktige ting å vite:

• Dette gjelder i hovedsak enheter solgt mellom september 2015 og februar 2017
    …etc"
1 Like

Neste gang blir vel din 5 PC.
Antar at din første er havnet på museum : )

Livet mitt begynner å ligne på et museum

Øynene som ser.
Selv elsker jeg å gå på museer. Der er det mye spennende , og verdisaker å være stolt av : ) spor å følge, brikker å få på plass.

2 Likes

Jeg husker ikke hvor mange jeg har hatt men det blir flere enn den 5. Den første havna nok til gjenvinning.

1 Like

Problemet er jo bare å få de brikkene til å se ut som noe virkelig… :slightly_smiling_face: