Nyheter MDTV Forum Om Doner

Alvorlig krise i global bilindustri anført av Kina


#1

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/06/alvorlig-krise-i-global-bilindustri-anfort-av-kina/

Kina har verdens uten sammenlikning største bilproduksjon. 28 prosent av verdens biler produseres i Kina, mot 11,5 prosent i USA, som er verdens nest største produsent. Derfor er det all mulig grunn til å merke seg at Kinas bilproduksjon falt med 16,4 prosent i mai 2019, særlig når det er den tolvte måneden på rad…


#2

Det er ikke så greit, når vi skal ha i både pose og sekk.


#3

Jeg tror faktisk det stemmer, at den kinesiske økonomien er i en krise, selv om den ikke er offisiell ennå. Bilindustrien er bare ett av symtomene. Antageligvis vil denne krisen merkes godt i resten av verden. Fra egen jobberfaring, høres våre forrettningsforbindelser der (Shenzhen) langt mindre optimistiske ut i år enn i fjor, og et eller to mindre selskaper har forsvunnet, sannsynligvis konkurs. De siste årene har det bare vært opptur og ekspansjon der.


#4

Lønn og betingelser har blitt så dårlig i bilindustrien generelt at de som står ved samlebåndene ikke har råd til å kjøpe selv de rimeligste bilene de produserer. Overproduksjon i de senere år har ført til “hemmelige” bilkirkegårder på kvadratkilometer for for helt nye biler, som MSM ikke viser i nyhetssendingene.

VW har bare i USA leid gigantiske områder for å lagre de 350 000 (!) bilene de måtte kjøpe tilbake i dieselskandalen. Stadig flere yngre urbane tar ikke sertifikat for bil i Vesten. En alarmerende utvikling er at stadig flere i USA misligholder billånene sine, et alvorlig tegn på at noe er galt i et land hvor bilen er det fremste og ofte eneste transportmiddelet.

Dette er alvorlig, for bilfabrikkene har en stor underleverandør industri. Feks de tyske bilfabrikkene produserer karosseriet selv, mens de fleste delene kommer fra underleverandører i småbyer spredt over hele Tyskland. Faller den tyske bilindustrien sammen, vil nok den tyske økonomien falle sammen, som blir meget alvorlig for hele Europa.


#5

De har en enorm bolig-boble, og den har en egen kinesisk vri - siden husene står ubebodd, mens de nedbetales. Uttrykket " hus treng folk", demonstereres der i all tydelighet.


Allikevel tror jeg kineserne har hedget, og står klar til å eksportere sine økonomiske problemer, like godt som USA har gjort.

#6

Så kommer de knallharde kravene om CO2-utslipp oppå dette som fører til at bilfabrikkene enten må produsere elbiler eller kjøpe karbonkreditter av elbilprodusenter, f.eks Tesla. Elbiler, som de aller fleste ikke har råd til å kjøpe dersom de ikke er subsidierte. Subsidier, som de aller fleste land ikke har råd til å betale fordi de er forgjeldet. “Og slik går no dagan…”