Nyheter MDTV Forum Om Doner

Alt de ikke forteller deg om Venezuela

Helt enig. Ting var ikke bedre før. Men menneskenaturen er seg sjøl lik; noen vinner og noen taper, og noen liker å se skuespillet, oppleve det.

Vet ikke helt hvor vanlig det var. Og det døde vel ut på begynnelsen av 1800-tallet. Men det var ikke bare i byer det forekom. En forferdelig straff. For meg er det et symbol på hva mennesket også er - selv i dag.

De fleste bodde på landet. Og det var stor forskjell på folk. Mange som falt utenfor. Dere har snakket om ørefiker og juling her på tråden tidligere, men den sosiale kontrollen var på alle nivåer veldig tydelig. Du trengte ikke å få juling for å vite at du lå dårlig an. Det var nok å være fattig.

Da vi fikk demokrati og alle fikk stemmerett, var det ikke rart at Arbeiderpartiet fikk carte blanche. Ja, det sier ganske mye.

Gapestokk er fint til sitt bruk. Tenk bare for en skolemobber, at han vet at hvis han driver med det, havner han som underholdning i gapestokken på klassetur til gamlebyen i Fredrikstad , med tilhørende høydepunkt : Midt på brosteinstorget der, som er en passende arena, en gapestokkoppstilling for den verste mobberen, mens de andre kaster egg og spiser is. Torg i Norge med gapestokk :

Og etterpå må de som kastet egg også til pers, for eggkasting er også mobbing, og man kan ikke behandle mobbere ulikt. Dessuten må man ikke glemme lærerne som organiserte gapestokken, for de er jo sjefsmobbere.

Gamlebyen i Fredrikstad er forresten nydelig.

Jeg var på klassetur i Fredrikstad!! Spiste reker. Reker hadde jeg aldri hørt om før.

Slutt å leke med maten. Og at vi har en statskanal som heter Norsk Riskremkasting betyr ikke at det er greit å kaste egg, snarere tvert imot. Det betyr bare at statskanalen burde skifte navn.

Statistikken vil vise om færre ble mobbeofre.

Ja, det er et veldig spesiellt sted. Jeg husker jeg var der, og kom inn mot bryggene, og så de treskipene som lå der. Da fikk jeg en spesiell følelse av å være tilbake langt tid bakover i historien. De har også rekord i ølsorter, og der hang et skilt hvor det stod at Beer proves God loves us

– Christian Ringnes

:heart_eyes: Hahaha :)))

I dag er alt mer automatisert, f.eks. trenger ikke samfunnet gapestokk lenger, da vi som skulle stått i den nå på eget initiativ oppsøker ulike fora på internett og stiller oss selv til spott på den digitale allmenning.

Det er virkelig mye “gammel energi” der, mye historie. Jeg kommer faktisk til å flytte til omegnen i løpet av året. Da får jeg kanskje besøkt gamlebyen oftere også.

Forresten, mens jeg husker det:

Lihkku Sámi álbmotbeivviin !

I det siste har jeg ikke kommentert så mye, men studert og lest desto mer.
(skulle sendt det til INK )

En liten gutt konstruerte et nytt ord.
Han snakket om “sykbæsj” som sikkert var diare.
Det jeg fant siste uka var for min del så sjokkerende at at jeg valgte å avreagere med å se Sofie Elise style parykken.

Kanskje det i det minste kan si litt om for en bakoversveis jeg fikk av det, og håret har enda ikke lagt seg.
Jeg vil ikke utsette dere for å få “sykbæsj” av at jeg forteller det, så jeg poster heller Sofie Elise som motgift., i tilfelle noen andre skulle finne og få en overdose skumle saker dere finner på nettet.
Jeg fant ikke samisk i google translate, men er det banning står jeg over :heart_eyes:

Å, du tror alltid det verste om meg! :pouting_cat:

Det er samenes nasjonaldag i dag og da gratulerer man på samisk.

Eh … må jeg? Jeg synes hun er skikkelig skummel!

Det er bare helt fantastisk at du er så heldig å skulle få bo i nærheten der. Jeg fikk sansen for byen da jeg var der, og restauranten ved torget i gamlebyen var også spesiell.Har du vært der ? Det var masse boder på torget den gangen.
Stemningen i hele det området er spesiell ja. Gratulerer !

Det var bare fleip : )

Heheh…jeg har ikke sett mere enn en gang tidligere , og det var for lenge siden, skummel… det visste jeg ikke… men kanskje det kan stemme. Jeg reagerte på en kommentar der, hun sa hun kunne drepe et menneske for langt fint hår.

Jepp! Cafe Magenta i Slaveriet i Gamlebyen. Jeg har møtt en god venninne der noen ganger i året når det har vært vær til å sitte ute. (Ingen av oss orker å sitte inne). Nå er det i kaldeste laget.

Ja, der ser man! Skummel!

Enig. Nei, det blir ikke flere.
Makan !
Tenkte på Aford at en av spørsmålene han ikke må glemme å stille på date, er om håret er ekte.Han flyr jo følge min innbildning mye på restauranter… Pizzaen er forresten god der nede hos ham , jeg var på en av dem ved vannet for noen år siden. Jeg liker gjerne pizza med blåskjell og reker, og ruccola-salat , men det er vanskelig å få tak i.