Nyheter MDTV Forum Om Doner

Alt de ikke forteller deg om Venezuela

Norske husdyrarter behøver man ikke slå, og at dette ble avlet frem, betyr enten at det var en oppfatning at primitive folk slo, eller at de måtte være snille nok til at barn kunne håndtere dem.

Når bondebefolkningen måtte leve på kår i alderdommen, så at barna kunne ta hevn når du ble gammel, var også en god grunn til at normen om å ikke slå utviklet seg og ble holdt i hevd.

Alkoholikere slår, så når vi vet at nordmenn var på spritfylla fra 16-1900, så kan også dette ha gjort at vold mot barn ble sett ned på, da alkoholisme ikke var noen dyd.

Jeg var faktisk dessverre selv vitne til flere tilfeller av “mildere” (men ille nok i mine øyne) fysisk avstraffelse rundt om kring på besøk i flere familier da jeg var liten (jeg er nok noe yngre enn deg), men jeg slapp for det meste unna selv, fordi min mor - som selv var blitt slått som barn (men ikke av religiøse grunner) - fornuftig nok ikke ville videreføre den tradisjonen, og dessuten var jeg var og forsiktig med å tirre noen ut av fatning, hvis jeg kunne unngå det. Går jeg noen generasjoner enda lenger tilbake i deler av min egen slekt, er det noen nedskrevne fortellinger om avstraffelser som jeg vil karakterisere som ren mishandling. Jeg tror også det var ganske vanlig. Og jeg tror det tok tid før forbudet fikk gjennomslag også - det har vært en gradvis prosess.

Lærere er et godt eksempel, ja. Men også andre yrkesgrupper slo, for eksempel kunne kapteiner gi en dekksgutt “katt” for ulydighet eller “obsternasighet” eller feil i tjenesten - mitt inntrykk er at det var normalen. Og ungdom som gikk ut i lære etter konfirmasjonen, kunne oppleve å bli slått av sine overordnede om de gjorde noe galt. Hvor vanlig det var vet jeg ikke, men jeg mener for eksempel Marcello Haugen skrev om noen slike erfaringer da han selv var ungdom. Dessuten kunne husfrua straffe tjenestejentene korporlig på samme måte som hun straffet ungene sine (det mener jeg til og med var lovfestet en god stund her til lands).

Jau. Litt grovt sagt, og med høyde for allverdens hederlige unntak* var vel samfunnet for, la oss si 100-150 år siden fullstendig gjennomsyret av dette strenge og klassedelte hierarkiet, der alt som kunne kalles makt, myndighet og autoritet ble utøvet og hevdet langt mindre subtilt, og like langt mer fysisk nedover i systemet, og vold mot dyr, barn, kvinner, fanger, arbeidere/ slaver og andre strukturelt definerte undersåtter, og endelig mot sin jevnbyrdige, eventuelle rival på en eller annen av livets konkurransearenaer, var helt normalt. Det var mer vold og blod i det sivile samfunn i fredstid mellom folk flest da enn nå, og som Graabenen vår påpeker: Mer drekking. Grøftefyll. Sveiseblindhet. Og mer slækk for vold i kombo med mer hierarkisk og patriarkalsk struktur tilsier mer bruk av vold nedover i alle grener av strukturen. Barneoppdragelse er bare början, bokstavelig talt. Mye arvesynd ute og gikk, óg.

*Ang. hederlige unntak: Oldefar (morfars far) var skipper på div. fraktskuter (seil) som gikk i internasjonal trafikk på verdenshavene. Han gikk i sin våte grav sammen med den siste av skutene, en skotskbygget fullrigger, registrert som krigsforlis (skutt i senk) ifbm. 1. verdenskrig på vei mellom to kontinenter. Uansett, greia er at iflg. gamle skriftlige kilder og gamle folk som nå selv er døde, var oldefar en av mannskapet både høyt respektert og sjeldent høyt elsket skipper, nettopp fordi han var en del av et mindretall av sin stand for 100+ år siden, som var kjent for å være “snille” kapteiner, som f.eks. aldri slo noen om bord, men opptrådte som ledere som heller virket dempende på brutalitet i alle ledd nedover gjennom sin erfaring og personlighet. Helt sikkert tilfeller av at noen vil utfordre en autoritet de mener forvaltes av en svekling som ikke slår, og andre varianter av den typen responser på diplomati og sinnsro, men i det store fungerte det tydeligvis bedre enn det arkaiske systemet.

Veldig mye av nøkkelen ligger i den fylla-statistikken din, det er jeg veldig sikker på. At det stoffet der (etanol) har sklidd så klar av alle totalforbud med så få avbrudd, og i dag stadig har en ekstremt stor sosial aksept for både bruk og misbruk, er litt så en må klype seg i armen av. Jeg har forsåvidt lest mange fiffige teorier om hvorfor “noen” synes nettopp alkohol er riktig dop for riktig gruppe, sånn styrings- og massemanipuleringsmessig sett, men det er uansett rare greier, hvis vi ikke antar at det er en form for utbredt amatør-selvmedisinering mot livet for mange. Hvilket det vel er. Sukk.

Det er forskjell på når tillitspersoner tvinger deg til å lage ris til egen bak, og når andre i samfunnet benytter vold fordi det var en rask og enkel måte å straffe på.

Sistenevnte ser ikke jeg som nødvendigvis på som verre en moderne straffemetoder, hvor alt blir skrevet ned og brukt mot deg resten av livet. Var det urettferdig hadde du et lokalmiljø som ga deg støtte, mens vi i dag er atomiserte og uten kjennskap til hvem som er naboen.

Touché! Veldig viktig poeng. :+1:

Jupp. Hva jeg mener med “mer subtile måter å utøve makt på” i svaret til INK over her. Makt ble ikke borte med ørefiken.

*Godt det fantes snille kapteiner. Det må vel egentlig ha lønt seg, da som nå, å ikke være for slem mot de som jobber for en. Og vel, jeg håper egentlig også at følgende lille anekdote fra en gren av min egen slekt, er et u-hederlig unntak:

En av mine oldemødres mormor (om jeg har talt generasjonene rett) fikk som 16-åring være med til Amerika med sin pappa. Han var kaptein og dessuten eier av en fullrigger som hadde med emigranter som “last”, og også den gangen brukte man åpenbart underbetalt utenlandsk arbeidskraft, for følgende episode ble siden nedtegnet for ettertiden av et av hennes barnebarn:

“En gang 16-åringen befant seg på dekk, gjorde rorgjengeren, en italienergutt, henne oppmerksom på en hval midt ute i Atlanteren.
– Look Miss! hviske-ropte han. Den 16 års jentungen fikk sitt livs opplevelse da hun fulgte guttens fingerpek og fikk se en hval blåse. Tilsvarende var sjokket da det kom den mektige skipperen for øre at en gemen sjømann hadde henvendt seg til rederens [altså skipperens] datter. Hun måtte se på at gutten fikk katt, dvs. pisk. I sin alders år fikk hun tårer i øynene hver gang hun fortalte det.”

(Edit: Ah, alt de ikke forteller deg om Venezuela … Jammen er jeg ikke off topic igjen her.)

Pluss at allverdens varianter av ris og ørefik ligger jo der i bånn enda; man snakker med selvfølge om ting som “statens voldsmonopol”, underforstått at alle vet at politi og politilignende etater, samt strafferettspleien/ fengselsvesenet har lovens anledning til å anvende “nødvendig makt” for å gjennomføre mer eller mindre legitime, men i hvert fall de facto lovlig vedtatte oppdrag, og at dette ofte utmåles litt i overkant raust som en gest fra staten til enkeltmennesket. Så subtiliteten svinner stadig litt, jo mer man evt. utfordrer den pyntelige fasaden. Jernneven i silkehansken, osv.

Vel. Noen forsøker å preppe for ulv, om det er deg og dine er jeg usikker på; ulv kommer i mange overførte varianter, men noen prepper. Selv om det faktum at nedenstående er et knyttet/ vevd/ strikket(?) produkt i ull tyder på at noen har hatt guarden nede mens andre rappa materialer til garn, eller at førstnevnte klok av skamklipp nettopp derfor fant frem 2. amendment.

Tull. Ikke en dritt av det vi diskuterer her nå har noen fortalt oss om Venezuela, så det er helt relevant, det her.

Å, selvfølgelig har du rett! Det var bare meg som var dum igjen. :grin:

Ja, men så kom deg nå for kølsvarte ut i krattet og skaff meg et ris med litt snert i før jeg blir regelrett irritert her da, dumme kvinnfolk.

Neida, kødda, pyttsann, det er fort gjort. Men tvil ei: La fare din tvil, du er aldri off topic! Det er bare så mange topicer! Og jeg vet hva jeg snakker om!

Mmm. Joda. Alle hadde kanskje mer av lokalmiljø før -og i dag er vi «uten kjennskap til naboen». Men du har vel hørt om gapestokken? Det var tider det! - da « gapestokken» var et konkret redskap i planteriket på 10 bokstaver. Satt du i gapestokken kom du veldig tett innpå lokalmiljøet. Det var vel ikke naboene dine som plasserte deg der riktignok. Men en utspekulert form for vold var det.

Jeg foretrekker heller dagens straffemetoder, tror jeg. Det meste ble skrevet ned og brukt imot deg resten av livet før også. Jeg tror heller det var verre. Utstøtelse og umyndiggjøring og det som verre var, var ganske vanlig. Dessuten hadde vi «bygdedyret» med sladder og ukvemsord både her og både der. Du trengte ikke å ha gjort noe straffbart for å havne i kjeften på den. Ofte var det nok å ha litt avvikende meninger, og var du i tillegg litt skjeløyd og mutt var du ekstra ikke ute.

Og så daua du av infeksjoner og gallestein før fylte 40. Puhh!!

Ja, og den moderne varianten er pressen.

Norge hadde en av verdens høyeste levealdere alle de åra vi var på spritfylla, så noe riktig må også ha skjedd.

Musikk hadde de og.

Lurer på hvor mange av de med bastante meninger som selv har vert i Venezuela
Jeg var der alt i 1968 i 69, i 70, i 77, i 82 , i 1989 , i 1997, i 2002, i 2006 , i 2010 i , 2012 og sist i 2014
Da jeg kom dit som ung gutt rodde jeg det var paradis på jord
Da jeg var der site gang trodde jeg det var helvete på jord
Opposisjonen som har erklært seg som ny president vant valget
Mulig slikt ikke passer inn i artikkelforfatteren sin verden
Reis dit og se og hør hva folk sier , så kan du skrive sannheten
NRK og TV2 er ikke mine favoritter, og sprer ofte mye tull.
Men her er de mye nærmere sannheten enn det Alnes er

Stilte egentlig Guaidó til valget i det hele tatt? (i følge Jimmy Dore gjorde han ikke det - jeg har ikke dobbeltsjekket det, men JD pleier stort sett å ha rett i slike fakta-ting) Boikottet ikke store deler av opposisjonen dessuten valget? Hvordan kan de ha vunnet et valg de ikke deltok i?

Jeg tror deg! Har ikke noe kjennskap til Venezuela. Etter det jeg forstår er det ganske ille der, med hundretusenvis på flukt, og folk sulter. Steigan og Alnes vil ha oss til å tro at dette skyldes USAs sanksjoner. Og det kan jo være at sanksjonene har innvirkning. Men USA holder jo på sånn mange andre steder uten at det blir humanitære katastrofer ut av det. For eksempel Russland.

Selvfølgelig burde amerikanerne slutte med å være verdenspoliti. Sånn sett tror jeg på Steigan og Alnes også. Det er ei suppe med mange ingredienser dette her. Men akkurat nå ser ikke det sosialistiske styret i Venezuela ut til å funke. Og det er tross alt menneskeskjebner vi snakker om her.

Det er forfriskende å få besøk av en som virkelig kjenner Venezuela, her på kommentarfeltet. Ellers florerer det med alle mulige slags «eksperter» som bere kjenner landet gjennom de informasjonskanaler de velger å tro på. Og det kan være så ymse.

Ikke sant. Ordet gapestokk har virkelig tålt tidens tann. Går aldri ut på dato. Selv om vi kan jo håpe.

Men se på fenomenet «mobbing». Til tross for stort fokus på å bekjempe det… det nytter visst ikke. Folk har aldri vært snille. Den beste måten å takle det på er nok nærhet, desentralisering, mindre grupper, mindre skoler, mer oversikt, ting som gir trygghet. Det koster med andre ord penger. Og hvordan skal det da gå med næringslivet, du? Tipper Høyre stemmer imot. De kommer til å si at skattelette er tingen :wink:

Sant nok. Og pressen kan være ubarmhjertig. Men jeg ville likevel i sterk grad foretrukket offentlig verbal ydmykelse i pressen enn det som skjedde med folk som ble satt i gapestokk. I alle fall de som måtte stå der over natta var ille ute om de ikke hadde noen sterke venner eller slektninger som kunne forsvare dem.

Og gapestokk var vanlig i Norge? Noen byer hadde det, men flesteparten levde ikke i by.

Edit. De var visst utenfor kirker på landsbygda også.