Nyheter MDTV Forum Om Doner

Aksjonærene i Mot Dag skal diskutere den videre utviklinga av steigan.no

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/05/aksjonaerene-i-mot-dag-skal-diskutere-den-videre-utviklinga-av-steigan-no/

Etter generalforsamlingen i Mot Dag AS lørdag 4. mai 2019 blir det et aksjonærmøte der deltakerne skal diskutere veien framover for Mot Dag AS og steigan.no. Etter å ha begynt som en blogg er steigan.no i dag en nettavis som bringer svært mange nyheter og analyser som man enten ikke får eller får bare sterkt…

2 Likes

Ikke at jeg hverken har noe med det, eller har noe der å gjøre. Men hvorfor er dette aksjonærmøtet lagt til etter generalforsamlingen der beslutninger tas, og ikke før? Da kunne saker fra aksjonærmøtet vært tatt med til gen.forsamlingen og behandlet der og da, i stedet for å henvise aksjonærene til å måtte legge frem sitt etter at butikken et stengt, og det er et år til neste GF. Virker lite overbevisende for et nettsted med de ideologiske og politiske idealer steigan.no forfekter ellers i året.

Men jeg skal ikke late som jeg er overrasket over at implementeringen i praksis ikke ble helt etter den opprinnelige boka. Det er forlengst marxistisk tradisjon. Folk er folk, og sentralkomitéen er sentralkomitéen, og det er dóg en viss forskjell. Klasseforskjell, er vel ordet jeg leter etter her.

2 Likes

Er du nå helt sikker på at du kjenner den opprinnelige boka? Jeg tror ikke det sto noe der, om direkte demokrati?

1 Like

Neida, demokratiske ambisjoner vet jeg at det aldri var snakk om uansett. Det gjør forsåvidt ikke totalbildet noe bedre, sånn sett. Jeg tenkte mest på marxistiske festtaler om å løfte vanlige folks status og innflytelse versus den styrende elite. Og fant et visst ironisk poeng i nevnte rekkefølge på møtene den 4. april. Hvis dette ikke er prinsippielt betenkelig for marxister fordi Marx aldri gikk inn for noe direkte demokrati, greit for meg, jeg er ikke marxist. Men prinsippet passer nok best i en mindre, privat kontekst enn som den nye samfunnsorden.

Jeg vet ikke om du er aksjonær, jeg er det ikke- jeg har nok å passe som det er. Du kan si jeg tilhører fille-kommentariatet. Så jeg vander bare videre om jeg ikke trives lenger.

2 Likes

Ovenstående sitat fra min opprinnelige kommentar gir vel svar på hvorvidt jeg er aksjonær. Men jeg føler et slags kⓐll om å påpeke sånt. Dette er bare en filleting, men dessverre litt betegnende.

3 Likes

Ditt skarpe ørneblikk så at det rørte seg noe i mosen… bra observert.

2 Likes

Ugleblikk. Mitt skarpe ugleblikk.

EN PRAGTFUGL JAGTFUGL

Fuglefanden kjent som ugle,
er helt klart, blant alle fugle,
holdt for en som er en pragtfuld,
farlig og besluttsom jagtfugl,
lynrask og med-kloens-magt-fugl
– langt i fra en treg, forsagt fugl!

Fuglefanden skriker stygt nu,
intet lite dyr er trygt nu …
Før en markmus rekker snu seg,
er den ikke lenger mus – nei,
den er død og gjennemkloet
mat på vei til ugleboet!

uglesketsj

Slik, for uglen, går nu dagan,
skrik og byks – og mat i magan.
Stiller oss i stram givakt, fugl!
Mer-har-aldrig-av-fugl-smagt-fugl!
Men så er der endog mere;
uglefugle er blant flere,

herunder beregnet ravne,
dem som aldrig kjente savnet
av mer syn og dypsind, dere:
Uglens visdom var i gavnet
engang fasit for Atene!

Nu den flyver kun alene.

2 Likes

INK er glad i aford

2 Likes

Man håper det, men INK trenger ikke file klørne for at aford skal være glad i henne. Snarere tvert imot.

En helt annen sak er at selv om man har ørnenese, har man ikke nødvendigvis føtter som klør. :eagle:

2 Likes

En annen ting… jeg så på en video, der en gruppe mennesker fra forskjellige steder på kloden møttes på noe de kalte webinar ( web - seminar ) .Jeg hørte at de snakket sammen, og kunne se samme web side som lederen la ut. Det er kanskje noe man må skaffe seg som tilleggs utstyr det der ? Det så jo litt greit ut. Det var da plass til at mange kunne koble seg sammen.
Kanskje en ide for Steigan også, at de kan koble seg sammen, de som jobber med dette, om de er på ulike plasser. Vet ikke hva dette koster.En ordstyrer la først ut program og rekkefølge på det som skulle skje, og så stilte noen spørsmål osv.

1 Like

Prosjektplattformer med mulighet for real time chat, audio- og videosamtaler, deling av alt fra dokumenter og bilder til lenker og skjermdeling, graderte tilgangsrettigheter til å se, evt. redigere filer, finnes i bøtter og spann der ute. Noen krever innstallering av programvare på egen enhet, andre krever bare innlogging til en nettside der alt skjer på serveren.

Webinarer er blitt en svært utbredt studiemåte.

1 Like

Likte du ikke uglediktet mitt, altså? Tsk, tsk. :face_with_raised_eyebrow:

1 Like

For å småpirke på din lettere pirking på nevnte generalforsamlings dagsorden, så er det vel sikkert nedfelt i laugets regler at saker til generalen, hmm, generalforsamlinga skal kunne kunnngjøres, gjennomleses, endog dissekeres eller diskrimineres et par uker før nevnte forsamling får samla seg. Er ikke aksjonær, men skal det pirker så er det bedre med to pirké, enn gonoré:+1::rofl:

2 Likes

@Gatekeeper Sånn ja. Takk. :grin:

1 Like

Javisst. Og eneste sak som står på dagsordenen i tillegg til formalitetene er “Planer framover”. Der er det selvfølgelig ikke interessant hva aksjonærer evt. rotter seg sammen om å ønske seg sånn rett før Generalen tar seg sammen samler seg og bestemmer. Selv om det pga. prosjektets natur sannsynligvis er første eller andre gang steigan-aksjonærer flest i det hele tatt møtes fysisk, og faktisk kunne enes om noen punkter til behandling. Men dette får menigheten anse slik den vil, bare ikke sentralkomitéen begynner å søke politisk makt igjen. Heldigvis er her bare prat og lite reélle planer for å styrte Oslo-regimet og de. Ikke at det ikke ber om å styrtes, men vi skal jo helst ha et liv etterpå også.

Klør må enten files eller klippes, ellers ser de ut som spader, just saying.

Ikke noe galt med ørneneser, i så fall frister det å parafrasere Astérix:
“There is no denying it, he does have a pretty nose!”
Fritt etter:
image