Nyheter MDTV Forum Om Doner

3.800 bussjåfører i streik – klare til opptrapping

Originalt publisert på https://steigan.no/2020/09/3-800-bussjaforer-i-streik-klare-til-opptrapping/

Det er ikke lenge siden de ble utropt til helter som jobbet i første linje mens andre kunne forskanse seg i sine hjemmekontorer. Men heltestatusen kan tydeligvis ikke omsettes i en anstendig lønn. Kapitaleierne ville ikke høre på sjåførenes krav og viste ingen vilje til å tette lønnsgapet til industriarbeiderlønn, sier Fellesforbundet. Og da ble…

3 Likes

Kapitaleierne behøver ikke høre på sjåførenes krav, da sosialister har importert og betalt busssertifikat til utallige innvandrere, og tilbud og etterspørsel dikterer i siste omgang lønna for busssjåfører også.

2 Likes

I følge NRK:

"Stordrange er uenig med Eggum. Han sier bussjåfører i dag ligger på 91 prosent av gjennomsnittet i industrien.

– Men de siste årene har mange av de lavtlønnede jobbene i industrien forsvunnet. Det har bidratt til at gjennomsnittet har blitt høyere enn det var før, fordi mange jobber er automatisert eller flyttet til utlandet, sier han."

Så da gjenstår bare flyttinga av busstrafikken? For de høytlønte arbeiderne benytter seg vel ikke av buss?

Øhh… Mener VG på lederplass at fagforeningene skal frasi seg streikeretten på grunn av “smittesituasjonen”?

1 Like

Jeg leste artikkelen, og jeg kan ikke si at VG sier dette.

Om man mener at det er riktig å bekjempe Korona-smitte, har VG rett i at streiken kommer på verst mulige tidspunkt.

Screenshot_20200921_211213
Du ser kanskje at det står “Leder” som vignett på artikkelen? Det betyr at artikkelen gir uttrykk for avisas mening, i den grad VG mener noe som helst.
Det er med lederen i VG som med de to flekkene du ser på brystkassa di når du barberer deg: De har null funksjon, men det hadde sett rart ut hvis de ikke var der.

2 Likes

Om du må ha det inn med teskje:

Jeg klarer ikke å se at Lederen sier at fagforeningene skal frasi seg streikeretten på grunn av “smittesituasjonen”, da de ikke sier det.

VG sier at streiken kommer på verst mulige tidspunkt.

Selvsagt sier de ikke det i klartekst! Da kunne noen ha beskyldt VG for å mene noe og det skulle ha tatt seg ut. Det kunne til og med ha ført til at noen ble uenige!
Derfor sier VG, “Midt i den heftigste corona-oppblomstringen siden i vår, risikerer vi at folk stuer seg sammen på T-bane og tog”.
De bare lar være å henge på “på grunn av de jævla bussjåførene”. Da hadde det blitt umulig å snakke seg bort fra meningene sine.

2 Likes

I en normal krisesituasjon hadde det vært naturlig at feks bussjåførene også stilte opp. Men nå er folk tålig lei denne “dugnaden”. Som ikke handler om noe annet at vi skal flåes og ydmykes. Men VG kjører skam mot de som ikke underordner seg. Den digitale gapestokken er utvikles dag for dag

Krisesituasjon?? Nå er jeg spent…

Så du er spent? 22. juli gikk sporveisbusser i skytteltrafikk med sårede fra regjeringsbygget. Men det var jo før den stor forkjølelsen så det er naturlig at du har glemt det

Grunnen til at det var busser som måtte kjøre sårede er at en ingen trykket på den store røde knappen da bomba sprang. 20 minutter etter at regjeringen var bombet sto de første heimevernsoldatene bevæpnet foran stortinget. Fordi regjeringen var under angrep og demokratiet trengte beskyttelse. Helikopter med spesialsoldater sto med rotoren igang på Rygge.
De ble sendt hjem med beskjed om at det er farlig å ha folk virrende de rundt i Oslo med skarpladde våpen. Politiet ville ikke ha hjelp fra Forsvaret fordi de kunne forstyrre mens de etterforsket hærverk!
Å bruke 22. juli mot bussjåførene er i overkant bak mål.

Hvordan greier du å tolke at jeg “bruker” dette mot bussjåførene?

Jeg bomma ikke sist?

Så statistisk sett burde du treffe nå? Spiller du mye bingo?

2 Likes

Jeg unner bussjåførene bedre arbeidsforhold, med wc-pauser, kortere arbeidsdager og gjerne også høyere lønn, de har en viktig jobb. Men jeg stusser litt når jeg ser intervjuer der sjåfører står fram og hevder at 456.000 i året “ikke er til å leve av” og at med en slik lønn er det “ikke noe liv”.

Jeg må si det er i ferd med å bli et stort klasseskille mellom dem som synes lønn noe under en halv million er helt svelt-i-hel og alle dem som enten faller utenfor arbeidslivet - eller har virkelig lave lønninger - og bare kan drømme om en slik inntekt. (Og kanskje er det ikke lønningene per se, men snarere boligprisene i, og rundt, de store byene som er det største problemet?)

2 Likes

Dette emnet ble automatisk lukket etter 5 dager. Nye svar er ikke lenger tillatt.