Nyheter MDTV Forum Om Doner

2018 ble et rekordår for den legale amerikanske marijuana-industrien

2018 ble et rekordår for den legale amerikanske marijuana-industrien.

AP, VOA, Portland, Oregon

Det siste året var en ‘12-måneder lang skål i sjampanje’ for den legale marijuana-industrien mens det globale markedet eksploderte og cannabis trengte seg vidre inn i det finansielle og kulturelle etablissementet.
Liberale California ble det største legale markedet i Amerika, samtidig som det konservative Utah og Oklahoma omfavnet medisinsk marijuana. Canada inførte en liberal lovgivning, og Mexico’s høyesterett forberedte landet på å følge etter.
USA’s lovgivere godkjente det første marijuana-baserte legemiddelet for behandling av barn med en spesiell form for epilepsi, med den følge at milliarder av dollar i investeringsmidler strømmet inn i cannabis-foretak. Selv kjente merkevareprodusenter som Coca-Cola har uttalt at de vurderer å bli med på festen.
‘’Jeg har arbeidet med dette gjennom flere tiår, og dette var året at bevegelsen brøt bølgetoppen’’ sier Earl Blumenauer, demokrat og representant for Oregon i den amerikanske kongressen, der han har forsøkt å få omgjort det føderale forbudet mot cannabis. ‘’Dette er nå kommet så langt at det er klart at noe må gjøres.’’

Med ryktene, som vokser globalt - vil dette fortsette å øke i styrke inn i 2019.

Luxemburg ligger an til å bli det første Europeiske landet som vil legalisere rekreasjonell bruk av marijuana, og Sør-Afrika går samme vei. Thailand legaliserte på tirsdag medisinsk bruk av marijuana, og andre sør-asiatiske land kan komme til å følge Sør-Korea’s legalisering av cannabidiol (CBD).
Dette er en ikke-psykoaktiv kjemisk forbindelse som finnes i marijuana og hamp-planter og som blir brukt i behandlingen av spesielle medisinske problemer.

‘’Det dreier seg ikke bare om USA nå. Dette sprer seg.’’ sier Ben Curren, sjef i Green Bits, et selskap i San Jose, California som utvikler programvare for marijuana-forhandlere og næringsliv.

Curren’s firma er et av de mange som har blitt skapt etter at industrien vokste. Han startet selskapet i 2014 sammen med to venner. Nå har han 85 ansatte, og selskapets programvare prosesserer 2,5 milliarder US dollar i salgstransaksjoner i året for mer enn 1.000 amerikanske utsalgssteder og apotek.

Green Bits fikk inn 17 milloner US Dollar i investeringskapital i april, og trakk inn investereinger fra investeringsfirma som Snoop Dogg’s Casa Verde Capital. Curren håper å kunne ekspandere internasjonalt innen 2020.

‘’En stor del av problemet består i å greie å holde følge med veksten.’’ sier han.

Legal marijuana var en industri som genererte 10,4 milliarder US Dollar i 2018, med en kvart million arbeidsplasser bare for håndteringen av marijuana-plantene, forteller Beau Whitney, visepresident og senior økonom i New Frontier Data, et ledende forsknings- og dataanalyse-firma for cannabismarkedet.

Det er mange andre jobber som ikke involverer direkte arbeid med planten, men de er vanskelig å kvantifisere, sier Whitney.

Investorer skjøt inn 10 milliarder US Dollar i cannabis i nord-amerika i 2018, tre ganger så mye som ble investert de tre siste år sammenlagt, sier han, og det samlede nord-amerikanske markedet beregnes å nå 16 milliarder US Dollar i 2019.
‘’Investorer har blitt flinkere til å forstå dette markedet, fordi bare for et par år siden kunne du kaste penger inn i det, i håp om at noe ville gi avkastning. Men nå er investorer blitt mer oppmerksomme.’’
I økende grad ser de amerikanske lovmakerne denne suksessen og ønsker det samme for sine egne stater.
Nesten to tredjedeler av USA’s stater har nå legalisert en eller annen form for medisinsk marijuana.
I november gjorde velgerne Michigan til den 10. staten – og den første i midt-vesten – som legaliserte rekreasjonell marijuana. Guvernørene i New York og New Jersey arbeider for samme type lov i sine stater for neste år, og det er bevegelse for omfattende legalisering i Pennsylvania og Illinois.
‘’La oss legalisere rekreasjonell bruk for voksne en gang for alle’’, sa New York’s guvernør Andrew Cuomo i forrige uke.
De statlige lovgiverne i Nebraska har nettopp startet en kampanje for å gi sine velgere et initiativ til medisinsk cannabis i 2020. Nebraska deler grense med Colorado, en av de to første statene som legaliserte rekreasjonell marijuana, i tillegg har Iowa nylig satt igang et begrenset program for medisinsk marijuana.
‘’Holdninger har utviklet seg raskt og er skiftende. Jeg vet at min holdning i forhold til dette også har forandret seg’’, sier Nebraska’s senator, demokraten Adam Morfeld. ‘’Når jeg ser de medisinske fordelene og at andre stater implementere det, har dette overbevist meg om at dette ikke er det farlige rusmiddelet det er fremstilt å være’’

Tross all sin suksess, fortsetter USA’s marijuanaindustri å undergraves av et robust svart marked og føderale lover som behandler marijuana som et hardt narkotisk stoff på linje med heroin.
Finansielle institusjoner har vært tilbakeholdne til cannabisindustrien, selv i stater med legalisering, og investorer har inntil nylig vært nølende med å sette sine penger bak marijuana.

Marijuana-foretak får ikke trekke sine utgifter fra på delstatsskatten, og møter store utfordringer i forbindelse med å tegne forsikringer samt å greie å få tak i eiendommer for sin salgsvirksomhet.

‘’Inntil vi har en komplett, føderal [offentlig, o.a.] lovgivning, vil vi måtte leve med denne strukturen’’, sier Markc Press, en New Jersey-basert advokat som er rådgiver for cannabis-foretak.

Ved starten av året, ble industrien avkjølt da den daværende statsadvokat Jeff Sessions
opphevet retningslinjer som beskyttet (del-)statlig lisensierte medisinske marijuana operatører mot rettslig forfølgelse etter føderal narkotikalovgivning. I siste instans fikk dette bare minimal innvirkning fordi føderale påtalemyndigheter viste liten interesse for å anlegge sak mot lovlige operatører.

Sessions, som er en innbitt marijuanamotstander - mistet senere jobben, mens president Donald Trump sa at han var tilbøyelig til å støtte et initiativ fra senator Cory Gardner, en republikaner fra Colorado – om å myke opp det føderale forbudet.

I november fikk demokratene kontrollen [flertall, o.a.] i representantenes hus, og de ønsker å bruke dette flertallet neste år for å innføre lovgivning som letter de føderale restriksjonene på den legale marijuanaindustrien uten å fjerne cannabis fra listen over forbudte stoffer [the Controlled Substance list, o.a.]

Massachusetts senator, demokraten Elizabeth Warren har foreslått å innføre lovgivning som gir delstats-godkjent komersiell cannabisaktivitet under føderal [nasjonal, o.a.] lov. Dette lovforslaget ville la delstatene og indianerstammene selv avgjøre hvordan de vil regulere marijuana omsetning innen sine respektive områder uten frykt for føderal innblanding.

Om disse tiltakene skulle bli til lov, vil dette kunne åpne opp for bankene for marijuana-industrien på nasjonalt nivå og gjøre det enklere for cannabis selskapene å sikre tilgang til kapital.
Blumeneauer’s planskisse for legalisering av marijuana omfatter også at nasjonale myndigheter må kunne tilby tilby medisinsk marijuana for veteraner [tidligere militære, o.a.], en mere rettferdig beskatning for marijuana-bedrifter samt redusere nasjonale forbud mot forskning på marijuana, blant andre ting.
‘’Vi har valgt historiens mest pro-cannabis kongress og ennå viktigere, noen av de menneskene som var veisperringer for vårt arbeide … er borte,’’ sa Blumenauer. ‘’Om vi greier å framskynde dette i huset, [representantenes, o.a.] tror jeg det vil være støtte i senatet, spesielt om vi tar for oss ting som er viktige, slik som veteranenes tilgang og bankene.’’

Links:
https://www.washingtonpost.com/business/2018-was-a-big-year-for-legal-pot-here-are-some-highlights/2018/12/27/32093672-09a0-11e9-8942-0ef442e59094_story.html?noredirect=on&utm_term=.188641ed06be

https://ballotpedia.org/Oklahoma_State_Question_788,Medical_Marijuana_Legalization_Initiative(June_2018)

https://www.projectcbd.org/about/what-cbd

https://eu.usatoday.com/story/news/politics/2018/06/08/donald-trump-likely-support-bill-end-federal-pot-ban-cory-gardner-elizabeth-warren/685997002/

https://www.dea.gov/drug-scheduling

Wow! Har du oversatt denne, eller? :ok_hand:Takker for god og informativ artikkel! :green_heart:

aford; Yupp (det er bl. en av mange saker som ligger meg på hjertet!) . . . . . .

[PS; Takker for responsen!:wink:)

Javisst, der er vi på linje! (- nå igjen og stadig vekk.) :slightly_smiling_face:

Og framifrå oversetterjobb der, alt-så. Takker på vegne av meg selv og saken. :pray:

Imagine if you will; PROHIBITING a natural plant, - I repeat; A PLANT!!!

• hørte ikke? - var det menneskelig ’intelligens’ de sa??? . . . . . .

Hva var det dansken skrev? “Forbyde hallucinogener? Forbyde naturen at gro!”

Apropos det danske, - i et av sine siste intervju, kom vår alles kjære Kim med flg. statement;

‘’Jeg ka’ ikk’ forstå hvad en regjering ska’ vær’ godt for, hvis ikk’ det var for at stødte de svage, - for de rige ska’ nog klare sig selv . . . . . . Det var det!’’
Kim Larsen

Visst f**n! Greiere kan det vanskelig sies. Men du kjenner Tommy og Tiger’n, tror jeg. Og det er ikke mye tvil om at når det gjelder den groteske ubalansen i at de rike både skal være de rike, og kontrollere regjeringen, skyldes den mye at visse driver og spiller tommyball hele jævla tiden. Bare vent. Det neste blir vel at det blir forbudt å gjøre revolusjon.

VRÆÆÆÆL!:rofl: - I like your style!

Som [den nå ‘kalde’] ‘Gammelbusken’ i et edruelig moment engang plumpa ut med
[En god del år etter dette nusselige portettet var klikket!..];

Selv om jeg positivt avskyr alt som minner om ‘religion’, er jeg veldig fristet til å låne et uttrykk fra denne mentale gjørma;

Jeg føler meg hellig overbevist om, at hadde den gemene hop fått fullstendig uhildet og åpent fått kikke ordentlig i ‘elitenes’ kort, - så ville det (for å si det med silkehansker) blitt en seriøs huskestue!

(- og mangen en ‘lamppost’ ville fått mulighet for å bevise hva de var gode for!)

Salig Nordahl satte vektige ord på elendet;

Kringsatt av fiender,
gå inn i din tid!
Under en blodig storm -
vi deg til strid!

Kanskje du spør i angst,
udekket, åpen:
hva skal jeg kjempe med
hva er mitt våpen?

_ Her er ditt vern mot vold,_
her er ditt sverd:
troen på livet vårt,