Nyheter MDTV Forum Om Doner

17. mai-talen som aldri blir holdt

Originalt publisert på https://steigan.no/2019/07/17-mai-talen-som-aldri-blir-holdt/

Av Øyvind Andresen. Kjære alle sammen!  Gratulerer med dagen! Vi står festkledd på denne vakre vårdagen for å hylle vår frihet og vår selvstendighet. Det er ingen selvfølge at det er slik. Nordahl Grieg skreiv en måned etter at de tyske okkupantene hadde hærtatt landet vårt, sitt kjente dikt «17. mai 1940». Åpninga er slik:…

For egen del har jeg vintermaleren Jacob Gløersen som mitt store forbilde i mitt fotografi. På et vis er jeg en omvendt Gløersen, da han glødende skildret vår stolthet og identitet som kulturnasjon, for å gi oss et fundament for vårt nye fedreland. Nå er fedrelandet, mjøslandet og bedehuslandet forskuslet, vi har ødslet vekk hele vår fedrearv, og det er ingen nådig far å komme hjem til. Derfor ble jeg tårefotografen!

Ja , ett eller annet sted på veien har vi jo blitt lurt.
Det er opp til de kloke hoder å finne ut tid og sted !!

Fin tale Øyvind!
Den ble nå “holdt her” så da får mange “høre” den.

Har du ikke to smil hjemme?

Hørt om å lure seg selv? Jeg er redd ingen av oss er uskyldige.

Mange av oss bedriver ikke bevisst manupulasjon av andre, så selv om jeg er enig i hva du sier, så vil jeg påpeke at det er en gradsforskjell mellom vanlige folk og tillitspersoner som begår utelatelsesløgner så folket skal tenke rett.

Tillitspersonene kan sikkert mene de begår hvite løgner, som når det større gode om å ikke splitte arbeiderklassen gjør at innvandringens bakside skjules, men så lenge de mener sensur er greit, så kan de ikke vite om hva de gjør har den effekten de tror det har.

At det er de sensurende klasser som er ansvarlige for at det er så mye manipulasjon, og ikke vanlge folk, som ikke bedriver utelatelsesløgner, er utvilsomt.

Og nettopp derfor er min kultur-økologiske sorg bunnløs, et begrep jeg lanserte hos Resett, som til alt overmål ble slettet! Etter det har ikke de fått en eneste ny, briljant kommentar fra min hånd. Gjengir den derfor her i forvissning om at den vil få stå trygt hso Steigan:

Selv er jeg svært hardt rammet av kultur-økologisk sorg etter at enga, grenda og den urbane landsbyen min har gått til grunne, sammen med husmannstroen. Når min onkel og hjemmet til Totenåsens apostel forsvinner, er alt dødt. Jeg har mistet min livsgjerning, kulturelva mi fra Tjuvåsen har tapt sin mening, og det er ingen å snakke med, da det ikke lenger finnes noen fra den djupe grenda eller bedehusfolket.

Som Totens mest fargeintelligente 50-åring vet jeg selvsagt hva jeg snakker om, og de som ikke klarer følgende test på fem minutter uten å dvele ved noen av svaralternativene, bør holde munn: https://petapixel.com/2019/06/05/less-than-1-of-people-can-ace-this-color-perception-test/

Jeg har stor forståelse for Olav i Vestby, som valgte hagla. Selv har jeg valgt kameraet. Flaska var uaktuelt for oss begge.

Det eneste som nok kunne kurere min sorg er at vi innførte lommedemokratiet, slik at vi kunne bli et lommeland. Kunne kanskje vært en idé å besøke Bongard, men da han også er rammet av dyp kultur-økologisk sorg, nok med overvekt av økologisk sorg for hans del, biolog som han er, mens jeg nok har overvekt av den kulturelle sorgen, ville dette blitt et møte mellom to sørgende.

Kanskje kan det finnes et håp hos Trond Andresen? Han synes å være noe mer tykkhudet.

Det tror jeg ikke. Du behøver å gjøre noe med andre hvor ting går riktig vei, i steden for å kjempe i motbakke hele tiden. Du har også gjort deg avhengig av at andre forstår det du forstår, og når de ikke gjør det, så blir man deprimert over egen maktesløshet.

Jeg har stort sett jobbet med å pusse opp gamle hus, og da treffer man folk som er opptatt av å ta vare på ting, og som faktisk klarer å gjøre det. Ikke en like stor seier som å få innført lommedemokratiet eller redde hele kulturlandskapet, men man får da en seier man kan glede seg over, før man begynner å fylle hagen med gamle plantetyper og trær eller forsøker å få tak i gamle møbler som står til huset.

Når det gjelder å redde kulturlandskapet, er jeg ikke like pessimistisk som deg heller. Om vi ser på hvordan vi bygger veier nå, kontra før, så handler det om å forsøke å gjøre det pent, selv om en moderne vei aldri kan være det. Det plantes alleer igjen, både i byer og på gårdene og ord som øyensår er på vei inn i språket. Vi fikk reddet miljøet i en så stor grad, at den lokale forurensningen er borte.

For vi ble fortalt at å ville ha selvråderett og suverenitet over egne landressurser og grenser er nasjonalisme det, vi må åpne oss (åpne økonomien for privatisering) og la andre komme til (global storkapital), og dele med andre (la den globale storkapitalen kjøpe landressursene), og bli medlem i det internasjonale samfunn EU (et globalt marked).

Og langsomt ble vi også erstattet som folk, etter at vi gikk tilbake i antall hvert år og ble en aldrende befolkning med flere eldre og færre yngre, ble vi “beriket” med nye landsmenn som (ikke erstatter oss i økonomien), som holder seg stort sett i sine parallellsamfunn, og som opprettholdes av oss som er i tilbakegang og står for skattegrunnlaget.

Og langsomt ble grenser og nasjonal identitet borte og en gang en stolt nasjon som het Norge ble til en del av en region i en verden med en leder, en valuta og en militærmakt, akkurat som New World Order hadde planlagt.

På lokalnivå har de ofte nok med å få folk til å stille opp i det hele tatt. Fordi folk vet hvor tungt det er å prøve å gjøre en skikkelig jobb. Så det blir en ond sirkel.

Er det noe rart, når de ikke får bestemme noen ting, da sentrale politikere har lagt rammebetingelser på alt?
Videre så må du være en propagandist for sentrale politikere, da det er din jobb å forsvare deres avgjørelser, og mens de høster æren, så får du dritten fra venner og kjente.

Det kan eksempelvis ikke være moro å være i Ap, når du må forklare en arbeider at innvandring ikke går ut over den hjemlige arbeiderklassen, da noen norsk arbeiderklasse ikke eksisterer.

Sikkert derfor mora mi valgte teknisk komitee. Men hu var så heldig å dø før forrige EU-kamp.
Selv begynner jeg å bli temmelig flat-trykt, etter alle de gangene jeg har møtt meg selv i døra.

Jeg stemte JA til EU i sin tid, og jeg gremmes i dag. EU var da for meg da europeisk samarbeid, mens jeg i dag ser jeg på det som et byråkratdiktatur, hvor det er de rike som får viljen sin.

Jeg liker virkelig ikke imperier lenger heller, da de alltid prioriterer imperiet(les EU, Kina eller USA) i steden for befolkningen. Imperisk sannhet blir også et problem, hvor det som er bra for imperiet blir sannheten, og da må de som hevder sanne ting som er dårlig for imperiet tas, så imperiet overlever.

Om man er villig til å møte seg selv i døra, er det vel egentlig ikke noe stort problem?

Jeg prøvde testen, og det ble 8 av 10.

Et viktig punkt på veien, var ihvertfall når gold dealers oppdaget at de kunne skaffe seg inntekter basert på gull de ikke hadde. Det var vel den tiden da papir var relatert til gull, men da de begynte å tjene penger løsrevet fra disse verdiene, kan det ha vært at de innså at ikke alle samtidig kom til å løse inn i gull, og derfor kunne de bløffe med papirene. Dessuten tror jeg boka The creature from Jekyll Island nyttig i sammenhengen som jeg anbefaler deg å kjøpe. Nå begynner det å bli mulig å få tak i Anthony Suttons bøker ( fortsatt engelske ) på dette forlaget også.

https://www.adlibris.com/no/bok/creature-from-jekyll-island-9780912986463?utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Griffin%2C+G+Edward+Creature+from+Jekyll+I

https://www.adlibris.com/no/sok?q=anthony+sutton+wall+street

Denne skrivelsen begynte som et kort svar til AnneBrit, derfor ser neste setning ut som den gjør:
De minst uskyldige er norsk venstreside som har glemt oppskriftene på felleskapsgodene, og betingelsene for at de skal være fellesskap og ikke korporasjoner.
Høyresiden er helt uskyldig, for den gjør bare hva høyresiden alltid gjør, samler i lader på de fattiges bekostning, og tilkjemper seg eierskapet til alt de bare kan få klørne i. Ingenting verken nytt eller unaturlig med det.
Men hvor er de som skulle forsvare samfunnets venstreside; de som ikke har millioner på bok, hytte i skjærgården, og konebil og SUV i tillegg til e-bilen som brukes til og fra jobb. Hvor er samholdet og enheten om kampen for “gølvet” og dagarbeiderne? Hvor er de som skulle stå i spissen for bremsekraften mot høyresidens utskeielser?
For meg ser det ut til at de som kunne gjort noe, sitter på hver sin tue, med hver sin kjepphest og hver sine 17.mai-taler som sterkeste våpen. For meg ser det ut til at alle sitter og finner på argumenter for hvordan en skal få ned CO2-nivået i verden, men gjør ingenting for å forbygge lavtliggende byer og tettsteder, - da tenker jeg mest på “klimaforkjemperne” ute i verden. Jeg mener det er “spikande gagnlaust”, som en av mine onkler ville uttrykt seg, å bare snakke om redusert utslipp, når den ene øya etter den andre byen langsomt blir oversvømt uten at noe praktisk blir gjort.
Er norsk venstreside blitt en karikatur av seg selv? En gjeng med “sofaraddiser”, for å bruke et uttrykk fra 70-tallet? Jeg har i alle fall registrert at en del av “sofaraddisene” fra den gang nå er vel forsørget i høye stillinger i det systemet de begynte med å bekjempe.

Er det rart det er vanskelig å bli enig, om det er slik at ingen tør å si det de mener? Om alle utelater argumenter og sier noe i nærheten av hva de mener, så kan du legge merke til at den andre gjør det, men du vet ikke hvorfor. Da du vet at det kan være farlig å spørre, så lar du være, og så utelater du et par argument selv og sier noe i nærheten av hva du mener, og da blir enighet fort veldig vanskelig. Om to på tross av dette skulle bli enige, så er ingen egentlig fornøyd, og så begynner problemet med tredjemann.

Å finne på argumenter for hvordan en skal få ned CO2-nivået i verden er 100% trygt, og jeg er konspiratorisk nok til å tro at manglende forebygging er fordi de ikke tror på havheving selv.

Hytteprisene langs sørlandskysten er nok en god indikator på hvor mye “eliten” tror på dette

Jeg kan forstå at Oslofolk ikke tror på havhevingen, for de kan ikke se den.
Det kommer selvsagt av, at Oslo-gryta fortsatt hever seg etter istiden, med en millimeter ellr to om året, og derfor holder følge.